Porsche satsar på elektrifiering – köper in sig i Rimac
Patrick Ekstrand
20 jun 2018
Porsche har köpt in sig i den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Auromobili. Den tyska sportbilstillverkaren äger nu 10 procent av Rimac, som dök upp från ingenstans för att presentera extrema sportbilar tillverkade i begränsad upplaga.
– Genom att utveckla tvåsitsiga eldrivna supersportbilar som Concept One och C Two, samt vitala system för fordon har Rimac på ett imponerande sätt demonstrerat sitt kunnande kring elektriska fordon, säger Porsches finanschef Lutz Meschke.
När tidningen Elbilen intervjuade den kroatiska uppstickarens vd Mate Rimac under bilsalongen i Genève i vintras sa han att företaget inte har för avsikt att tillverka bilar för massmarknaden. I stället tänker de fortsätta att utveckla extrema bilar för extrema plånböcker. Deras teknik kan ändå komma att hamna i bilar för massmarknaden. Detta då företaget dessutom kommer att sälja sin teknik till samarbetspartner. Deras batteripaket sitter till exempel i den svenska hypersportbilen Koenigsegg Regera.
Nu går Porsche steget längre än sin svenska konkurrent genom att köpa in sig i Rimac och Meschke säger att målet är ett samarbete kring elbilsutveckling.
– Vi känner att Rimacs idéer är extremt lovande och det är därför som vi hoppas på att inleda ett nära samarbete med dem i form av ett utvecklingssamarbete.
Huruvida komponenter från Rimac kommer att återfinnas i Porsches första elbil Taycan, en modell som tidigare gick under namnet Mission-E, återstår att se, men att företaget nu köper in sig i Rimac bevisar att Porsche menar allvar med sina planer på elektrifiering. Affären bevisar också att Rimac verkligen ligger i framkant när det handlar om elektriska drivlinor och att de på mindre än ett decennium har samlat på sig betydligt mer erfarenhet och kunskap än Porsche, trots att det tyska företaget är en gigant i jämförelse.