Porsche släpper tekniska detaljer för nya Macan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 dec 2023

Porsche Macan och Audi Q6 e-tron skulle egentligen redan finnas ute på vägarna vid det här laget. De båda elsuvarna delar teknik med varandra och använder den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade nya elbilsplattformen Premium Platform Electric, PPE.

Men just den gemensamma tekniken har gjort att båda modeller försenats till nästa år på grund av strul med mjukvaran. Porsche släpper nu i alla fall mer detaljerad information kring sin elsuv Macan, som ryktas bli först ut av de två att lanseras.

Redan med Taycan lanserade Porsche en verkligt snabbladdande elbil med sitt 800-voltssystem. Det hittas även här och även Macan kan ladda med en effekt på 270 kW som gör att du kan fylla batteriet från 10 till 80 procent på 22 minuter. Enligt Porsche går det att ladda tio mils räckvidd på fyra minuter. Hur lång den totala räckvidden är och den exakta storleken på batteriet avslöjas för övrigt inte ännu, men batteriet ska vara på omkring 100 kWh.

Även Macan kan ladda riktigt snabbt med 270 kW.

Batteriet kommer också med så kallad ”bankladdning” där det kan delas upp i två enheter vid en laddstation med lägre effekt på 150 kW som då laddas separat var för sig.

Som hos Taycan använder sig också Macan av synkron växelströmsmotor. Tekniken har här förfinats, men exakt hur många hästkrafter de olika versionerna av Macan bjuder på avslöjas ännu inte. Men det viskas om en toppversion med strax över 600 hästkrafter och ett vridmoment på omkring 1.000 Nm.

Möjligheten att som hos Taycan koppla ur den bakre elmotorn och bara driva på framhjulen för längre räckvidd har tagits bort hos Macan. I stället är det här den bakre motorn som huvudsakligen står för drivningen med den främre på ”stand by”, redo att kopplas in när du trycker på gaspedalen. Genom att använda växelriktare med kiselkarbid ökar effektiviteten samtidigt som värmeutvecklingen minskas.

Porsche föredrar också att låta bilen ”segla” framför bromsregenerering, som endast går att ställa i ett ganska svagt läge och något läge för enpedalskörning hittas inte i menyn. När du trycker på bromsen ska den främre elmotorn ändå kunna regenerera upp till 240 kW.

Macan ser inte ut att vara rädd för lite tuffare tag.

Luftfjädring finns som tillval och standardutförande kommer Macan med skruvfjädring och styrning på bakhjulen. Det ska göra bilen både lättare att vända i trängre utrymmen, men en vändradie på 11,1 meter, och bjuda på mer stabilitet när du tar kurvor i högre hastigheter.

Infotainmentsystemet bygger nu på Android Automotive. Men det är fortfarande Porsches egenutvecklade system med en egen App Store där det hittas bland annat Spotify och YouTube. Navigering med förslag på laddstopp ska ha förbättrats och det gäller även röststyrningen som nu också ska känna av vem i bilen som ställer en fråga genom fler mikrofoner.

En nyhet är att det nu går att välja till en head up-display med augmented reality. Där visas navigering och information på vad som motsvarar en 87-tumsskärm på tio meters avstånd.

Premiären för nya Porsche Macan väntas ske i början av nästa år och senast då borde vi få veta de sista detaljerna och priserna på de olika versionerna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!