Porsche vill bygga egen fabrik för högpresterande batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 apr 2021

Att Porsche vill sticka ut från övriga märken inom Volkswagenkoncernen märks. När koncernchefen Herbert Diess under Power Day meddelade planerna på ett europeiskt nätverk med 18 000 snabbladdare flikade Porsches vd Oliver Blume in att lyxbilstillverkaren kommer skapa ett eget nätverk.

Samma sak ser ut att gälla när det kommer till batterier. I samarbete med bland annat svenska Northvolt gör Volkswagen en enorm satsning med sex batterifabriker i Europa – något naturligtvis även Porsche kan dra nytta av.

Men uppenbarligen räcker det inte. I en intervju med den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung meddelade Oliver Blume planerna på en egen batterifabrik.

Volkswagenkoncernen vill föra över sina erfarenheter från massproduktion av bilar till batteriproduktionen för att sänka kostnaderna och tillverka stora mängder. Porsche vill däremot slå in på en annan väg.

I den egna fabriken ska fokus istället ligga på avancerad teknik och prestanda, något Oliver Blume beskriver som en ”domän för Porsche”.

– Precis som vi har utvecklat högpresterande förbränningsmotorer vill vi nu ligga i framkant vad gäller högpresterande batterier, säger Oliver Blume i intervjun.

Med en egen tillverkning vill Porsche optimera tekniken kring kylning av batterierna och arbeta med andra material än Volkswagenkoncernen. Under Power Day sa Oliver Blume bland annat att Porsche vill använda kisel som anodmaterial istället för grafit.

Tidsram eller storlek på fabriken nämndes det ingenting om i intervjun. Branschmedier spekulerar nu i om Porsches batterifabrik ska räknas in bland de sex planerade”Gigafabriker”, där svenska Nortvolt Ett är den ena, som Volkswagen nämnde under Power Day.  

Det skulle då innebära en årlig produktionskapacitet på 40 gigawattimmar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: