/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FPorsche-Cayenne-Prototyp2025-01.jpg)
Porsche visar prestanda och drar släp med nya Cayenne
Carl Undéhn
7 jul 2025
Porsche jobbar på en eldriven version av sin suv Cayenne och redan förra sommaren släpptes bilder på prototyper som testades på allmänna vägar. Något som fortfarande pågår, och nu har en ”nästan produktionsklar prototyp” deltagit i det klassiska eventet Shelsley Walsh Hill Climb i Storbritannien. Med gott resultat, för med utvecklingsföraren Gabriela Jílková från Porsches Formel E-team bakom ratten slogs det tidigare rekordet för suvar med 4 sekunder redan på första försöket. På 31,28 sekunder tog hon sig upp för asfaltsbacken där loppet körs, som är 1000 yards, eller 914 meter, och har en lutning på upp till 16,7 procent.

Dagens generation av Cayenne mäter 4,93 meter på längden och den eldrivna versionen blir knappast mindre. Trots storleken ska elsuven bjuda på en sportig körupplevelse, vilket också visades under tävlingen. Den första mätpunkten under loppet vid 60 yards (18,3 meter) passerades efter 1,94 sekunder. Enligt Porsche en bedrift som endast kan mäta sig mot små ensitsiga sportbilar med däck av slicks-typ.
Någon information om drivlina, effekt på motorerna eller batteriets storlek och räckvidd har ännu inte presenterats. Eldrivna Cayenne ska precis som nya Porsche Macan och Audi Q6 e-tron byggas med den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. De dubbla elmotorerna hos Porsche Macan Turbo har till exempel en gemensam effekt på 470 kW, eller 639 hästkrafter. PPE-plattformen också med snabb laddning tack vare sitt 800-voltssystem som gör det möjligt att ladda med upp till 270 kW.

Prototypen som deltog i klättringen hade Porsche Active Ride, ett aktivt chassi och en funktion som kommer erbjudas till serieversionen av Cayenne. Med det hålls karossen på en jämn nivå även vid hård körning och skarpa inbromsningar samt en balanserad fördelning av hjulens tryck mot vägen.
Porsche meddelar också att Cayenne kommer få dra släp på upp till 3,5 ton. För att visa på det hjälpte den kamouflerade prototypen till med att transportera en 100 år gammal och två ton tung gammal bil från en verkstad till ett garage.