Premiärer, koncept och publikrekord på eCarExpo i Stockholm

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 feb 2023

I helgen var det återigen dags för elbilsmässan eCarExpo i Stockholm. Precis som förra året gick den av stapeln i Friends Arena och trots de stora ytorna var trångt mellan mässtånden när tusentals intresserade besökte mässan.

Känslan bekräftas också av besökssiffrorna som visar att nästan 16 000 personer kom till eCarExpo – vilket är nytt publikrekord.

Och med både världs- och Sverigepremiärer, mängder av elbilar och laddboxar, möjligheten att provköra bilar på plats samt seminarier från scenen är det inte direkt förvånande.

Polestar visade konceptet Precept som ska bli produktionsbilen Polestar 5.

Hos Polestar var det världspremiär för uppdaterade Polestar 2. I den omarbetade fronten hittas nu precis som hos större Polestar 3 en så kallad Smart Zone, en sluten yta där bilens kamera och sensorer för assistanssystemet finns samlat.

Större förändringar hittas däremot under karossen med nytt batteri, en ny och mer effektiv elmotor som nu sitter på bakaxeln i den tvåhjulsdrivna versionen.

Polestar hade även tagit med sig nya elsuven Polestar 3 och Precept, konceptet som 2025 mynna ut i den större sedanen Polestar 5 med upp till 884 hästkrafter.

Polestar 5 kommer 2025 – med 884 hästkrafter.

I verkligheten var det slående både hur lång och låg Precept är. Fortfarande hittas ingen bakruta på den långt utdragna sluttande taklinjen. Sikten bakåt löser Polestar istället med en kamera som projicerar en bild till backspegeln.

När Polestar 5 väl kommer ut ska den konkurrera mot tyska lyxbilar. Vad Audi har i kikaren på den fronten visades med konceptet grandsphere.

Med en längd på hela 5,35 meter är Audis koncept av framtidens lyxkryssare på allvar ett rullande vardagsrum. Istället för typiska bilstolar ser det ut som att Audi har hämtat tunna stolar och en soffa från en väldesignad lounge.

Audis tolkning av framtidens eldrivna lyxkryssare fanns på plats.

Istället för stora skärmar projiceras information direkt på instrumentbrädan för en mer avslappnad atmosfär.

Och med självkörning i nivå 4 kan pedaler och ratt försvinna helt.

Koncept hittades också hos Hyundai i form av N Vision 74, en vätgashybrid med 500 hästkrafter och 60 mils räckvidd från ett batteri på 62,4 kWh tillsammans med bränslecell som räckviddsförlängare.

Konceptet har en design som är mer retro än futuristisk och bygger på en aldrig förverkligad sportbil som Hyundai arbetade på under 1970-talet.

Huyndai blickar både bakåt och framåt med koncetet N Vision 74.

Nu ska det bli av och blir den i närheten av vad besökare kunde se på eCarExpo kommer det bli en minst sagt udda fågel bland dagens flora av elsuvar och aerodynamiskt rundade bilar.

Lite mindre extremt men istället mer lekfullt kändes få konceptet Aceman från Mini. Också det fanns på plats som en glad färgklick på mässgolvet. Aceman ska ge en försmak på den nya generation elbilar som tillverkaren ska presentera snart.

Minis redan nu tydliga designspråk designspråk markeras här ännu tydligare än tidigare samtidigt som bilen växer i storlek.

Konceptet Mini Aceman

Mer konkreta nyheter som är på väg ut på våra vägar i en nära framtid hittades också.

Elsuven Fisker Ocean visades för första gången upp i Sverige av ingen mindre än företagets grundare själv, den danske bildesignern Henrik Fisker.

– Vi räknar med att kunna börja leverera bilen till svenska kunder under slutet av årets första kvartal, sa han till Elbilen.

Instegsversionen med framhjulsdrift, 275 hästkrafter, ett LFP-batteri på 75 kWh och en räckvidd på 44 mil börjar från 450 000 kronor.

Fisker Ocean ska börja leveras till kund under våren.

Ett attraktivt pris för en bil i ett populärt segment som i alla fall på mässgolvet gav ett välbyggt intryck.

Bland de kinesiska tillverkarna hade BYD störst närvaro med sina tre lanseringsmodellen Atto3, Tang och Han.

BYD slog på stort med sina tre lanseringsmodeller för Sverige

Landsmannen Xpeng bjöd däremot på Sverigepremiär med elsuven G9 och sedanen P7 som nu fått en uppdatering och nu bland annat kan ladda med 175 kW.

Xpeng G9 klår däremot både P7 och marknadsledande Porsche Taycan genom att erbjuda snabbladdning med upp till 300 kW.

Förutom imponerande laddteknik, gott om plats och ett kliv upp i kvalitetskänsla från förra årets lanseringsmodelle P5 konkurrerar Xpeng G9 även med priset. Det börjar på 699 900 kronor för den bakhjulsdrivna instegsversionen med ett LFP-batteri på 78,2 kWh och 46 mils räckvidd.

Då får du däremot nöja dig med att kunna ladda med 260 kW. Den som vill ladda med 300 kW måste välja någon Long Range-versionen eller fyrhjulsdrivna Performance med ett batteri på 98 kWh med NMC-celler.

Kvalitetskänslan på insidan håller jämna steg med så kallade etablerade premiummärken. Som ett tecken på hur Xpeng utmanar just dem stod också en vit Xpeng G9 uppställt precis bredvid en vit Audi Q8 e-tron, som också den hade Sverigepremiär på mässan.

Andra nykomlingar från Kina på den svenska marknaden var Hongqi med lyxbilen E-HS9 som bjöd på mässans största grill och Aiways med nya modellen U6 som i alla fall utseendemässigt ger ett mer sportigt intryck än föregångaren U5.

Den som vill slå till på Aiways U6 behöver heller inte oroa sig för beslutsångest.

Aiways U6 i knallgult utförande – en av fyra färger du kan välja bland.

– Det finns bara en version. Priset är 550 000 kronor och då ingår allt. Det går att välja mellan gul, vit, grön och svart lack, säger Erik Morsing som är presschef för Aiways i Norden.

Då får du en framhjulsdriven crossoversuv med 218 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil. Aiways U6 går att beställa nu och leverans är planerad till tredje kvartalet.

Också elbilsmärket Ora från kinesiska jätten Great Wall Motor fanns på mässan. Först ut här i Sverige är modellen som på andra marknader heter Funky Cat. Här får modellen nöja sig med beteckningen 300 Pro för versionen med ett batteri på 48 kWh för 31 mils räckvidd och ett pris från 414 900 kronor. 400 Pro+ med större batteri på 64 kWh och 42 mils räckvidd kostar från 499 900 kronor.

Ora

I Oras monter hittades också en större, strömlinjeformad sedan som kommer till Sverige under andra kvartalet i år. Modellen har ännu inget svenskt namn, men har visats för andra marknader under bland annat namnet ”The Next Cat”.

Enligt Oras folk på plats är varken namn, pris eller specifikation för Sverige ännu klart.

Oras nästa katt har ännu inget namn för Sverige.

Oavsett vad den kommer heta, om bilen ger dig lite Porsche-vibbar är du inte ensam. Modellen är nämligen ritad av Emanuel Derta som tidigare var hos Porsche – och nu är designer hos Xpeng.

Ännu en Sverigepremiär fick vi i form av nystarten av Smart som visade sin mindre elsuv Smart #1. På plats fanns förutom den vanliga bakhjulsdrivna versionen med 272 hästkrafter, ett batteri på 66 kWh och en räckvidd på 44 mil visades även prestandaversionen från trimfirman Brabus upp.

Smart #1

Förutom större spoiler vid bakrutan och ett kjolpaket har Smart #1 i Brabus tappning fått ytterligare en elmotor på framaxeln. Det innebär fyrhjulsdrift och 428 hästkrafter. 0-100 km/h ska med det vara avklarat på 3,9 sekunder, jämfört med 6,7 sekunder i standardversionen.

Pris fanns däremot ännu inte på någon av versionerna.

Det fick vi däremot på Årets Bil 2022, elsuven Jeep Avenger som också den fanns på mässan. Nu fick vi veta att lanseringspriset är 459 900 kronor för den första eldrivna jeepen som imponerade på europas samlade journalistkår.

Jeep Avenger

Jeep Avenger kommer med framhjulsdrift, 156 hästkrafter och ett batteripaket på 54 kWh som ger kompaktsuven en räckvidd på 40 mil. Säljstart är nu i feberuari, men det är ännu inte sagt när de första exemplaren väntas börja levereras till kund.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: