Premiumbatteri från Northvolt kan göra Porsche 718 eldriven
Carl Undéhn
23 sep 2021
Inom samarbetet mellan Volkswagenkoncernen och svenska batteritillverkaren Northvolt ingår att Northvolt ska börja leverera ett premiumbatteri är 2023. Som det hörs på namnet är det tänkt att användas i kommande eldrivna premiummodeller från främst Audi och Porsche.
För volymtillverkningen av elbilar utvecklar Volkswagen istället sitt så kallade standardbatteri.
Vilka modeller som ska utrustas med Nortvolts premiumbatteri är ännu oklart, men nu ser det ut som att det kan bidra till att ta fram en eldriven version av Porsche 718, alltså de båda modellerna Boxter och Cayman.
Enligt tyska och amerikanska medieuppgifter bekräftar Porsche indirekt att de planerar göra Porsche 718 eldriven till 2024 och byggas på en ny plattform för eldrivna sportbilar.
Att bygga en sportbil på en vanlig elbilsplattform är enligt Porsche inte möjligt på grund viktfördelningen med batterierna i golvet. Om det har något att göra med konceptet Mission R som visades upp på bilmässan IAA framgår inte, men verkar troligt.
I en intervju med facktidskriften Automobil Industrie Vogel säger chefen för Porsches modellserier, Frank Walliser, att kraven på en elektrisk sportbil är att den får en räckvidd på minst 40 mil. När det kommer till vikten har han en bestämd uppfattning och säger att den inte får våga mer än ”1 650 till 1 680 kilo”.
I intervjun säger han också att det inte finns några planer på att lansera en eldriven version av Porsches mest klassiska modell, 911.
– Inom planering av produktionen tittar man så klart på alla alternativ. Men i dagsläget finns det inget alternativ där 911 blir elektrisk, säger han till Automobil Industrie Vogel.