/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPorsche_Cayenne_2.jpg)
Exklusiv premiärvisning – här är Porsche Cayenne Electric
Johan Stenvall
23 nov 2025
Mycket av de tekniska nyheterna var redan presenterat och vi var och kollade in den och åkte med redan i oktober. Men nu har det varit officiell premiär för nya Porsche Cayenne Electric och med det har vi fått se designen i sin helhet och fått veta de sista tekniska detaljerna. Elbilen fick en exklusiv […]
Mycket av de tekniska nyheterna var redan presenterat och vi var och kollade in den och åkte med redan i oktober. Men nu har det varit officiell premiär för nya Porsche Cayenne Electric och med det har vi fått se designen i sin helhet och fått veta de sista tekniska detaljerna. Elbilen fick en exklusiv förhandsvisning av bilen.
Storleksmässigt är Cayenne Electric 4,99 meter lång, och är med det 5,5 centimeter längre än den förra generationen av Cayenne med förbränningsmotor. Axelavståndet är nu över tre meter, eller 3,02 meter för att vara exakt, som enligt Porsche ska betyda ett mer rymligt baksäte. Som ni kan se på bilden nedan visar är det både bra sittposition och det är rymligt för benen. Bagaget rymmer 781 liter, eller upp till 1.588 liter med fällda säten. Under huven fram hittas en frunk som rymmer 90 liter och det går att dra släp på upp till 3,5 ton.


Vid premiären fick vi också veta att Cayenne Electric har en räckvidd på upp till 64,2 mil. Då för instegsversionen som kort och gott heter Cayenne Electric, för versionen Cayenne Turbo Electric är WLTP-räckvidden 62,3 mil. Att batteriet är på 113 kWh och använder nya celler som utvecklats gemensamt med LG och använder NMCA-kemi, alltså nickel-mangan-kobolt-aluminium har vi fått eta tidigare. Grafitanoden har strösslats med sex procent kiseloxid vilket ökar både energidensiteten och laddningskapaciteten.

Grundtekniken är samma som hos Porsche Macan, alltså plattformen PPE som utvecklats gemensamt med Audi. De nya cellerna samt avancerad kylning av batteripacket gör att laddeffketen har höjts till 400 kW och med det går det att ladda från 10 till 80 procent på 16 minuter. Utöver det lanseras med Cayenne Electric också en platta för induktionsladdning för att kunna ladda bilen trådlöst med 11 kW – något som vi har varit och kollat in och som ni kan läsa mer om här. Bilen kan också bromsregenerera med upp till 600 kW och enligt Porsche kommer 97 procent av alla inbromsningar vid vardaglig körning ske med elmotorerna.

Instegsmodellen Cayenne Electric bjuder på en effekt på 300 kW (408 kW), eller tillfälligt 325 kW (442 hästkrafter) med Launch Control. Toppfarten är 230 km/h och 0-100 km/h är avklarat på 4,8 sekunder. Hos Cayenne Turbo Electric hittas en ny motor med direkt oljekylning på bakaxeln. Tillsammans med motorn på framaxeln, som är samma som hos Macan, ger de en effekt på 630 kW (857 hästkrafter) eller 850 kW (1.156 hästkrafter) och ett vridmoment på 1.500 Nm med Launch Control aktiverat som gör det möjligt att ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder, 0–200 km/h går på 7,4 sekunder. Utöver det finns också Push to pass som tillfälligt höjer effekten vid en omkörning med 130 kW. Toppfarten hos Cayenne Turbo Electric är 260 km/h.

Även den regenerativa bromsningen är mycket kraftig, upp till 600 kW. Självklar går bilen att få med keramiska bromsar om man har lite pengar över (105.400 kr) och vill kunna bromsa ännu mer.
En lyxig finess för oss nordbor är att inte bara ratten är uppvärmd utan även paneler i dörrar och i mittkonsol. Kanske behövs det för att värma frusna armar när ett släp kopplats på. Cayenne Electric är en riktigt bra dragbil då den maximala dragvikten är rejäla 3,5 ton.

Båda versioner av nya Cayenne Electric kommer med Porsches system för adaptiv luftfjädring Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard. Hos Cayenne Turbo Electric hittas även Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) bakaxeldifferential som standard och det går att få styrning på bakhjulen som tillval hos båda versioner. Det går också att få ett aktivt fjädringssystem, Porsche Active Ride, som håller karossen stabil i höga farter, hårda kurvor och på ojämna vägar.

Utseendemässigt är den ganska lik den icke elektriska versionen men mycket har gjorts för att nå det låga cw värdet 0,25. Cayenne Electric har en front med mindre luftintag och de som finns sitter lite lägre ner och kan öppnas och stängas för att påverka aerodynamiken. Mest uppseendeväckande är den funktion som bara finns på Turbo-versionen med två blad (aeroblades) som skjuts ut bakåt från bilen för att få ett bättre luftflöde vid högre hastigheter.
Nya Cayenne Electric går att beställa nu. Priset för Cayenne Electric börjar på 1.200.000 kronor och Cayenne Turbo Electric kostar från 1.830.000 kronor.

/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FPorsche-Taycan-4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FCayenne-testbana01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FPorsche-718.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FCitroen-e-C5-Aircross01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FFord-Renault.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FFK_BMW_iX3-Studio-037.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FCircle-K-1000-laddplatser.jpg)