Priserna klara – så mycket kostar Kia EV3-utmanaren MGS5

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

4 sep 2025

Vi provkörde MGS5 i våras och vi upplevde bilen som trevlig på många sätt. Det är en kompaktsuv på strax över fyra meter med bra utrymmen både i framsätet och i baksätet. Den påminner mycket om konkurrenterna Kia EV3 och Skoda Elroq, som har liknande utrymmen både för passagerare och lastutrymmet, som rymmer cirka 460 liter.
Den stora frågan vid provkörningen var priset, med ett konkurrenskraftigt pris har MGS5 möjlighet att konkurrera med ovan nämnda bilmodeller. Och idag har vi fått svar.

Analoga knappar och en skärm på 12,8 tum. Bakom ratten: en 10,25 tums skärm i Luxury-varianten. Bild från provkörningen.


Bilen kommer i två varianter, en basmodell med LFP-celler på 49 kWh som har en räckvidd på 340 km. Modellen kallas Standard Range Core. Därefter kommer nästa steg och då handlar det om ett batteri på 64 kWh med en räckvidd på upp till 480 km. Den finns att välja i två olika utrustningsnivåer. Comfort eller Luxury. Comfort är välutrustad, här finns rattvärme och V2L redan i grundpaketet. Men en viktig detalj, endast toppversionen kommer med värmepump, vilket man då kan tänka borgar för bättre räckvidd, men det stämmer inte riktigt, Luxury-versionens extrautrustning och kanske också 18-tumsfälgarna kapar räckvidden med 15 km. Men det är enligt WLTP det. Den körcykeln sker ju i 20 graders värme. I svensk vinter lär värmepumpen kunna jämna ut räckvidden. Laddkapaciteten är bra, med maxeffekt på 140 kW för de stora batterierna och 120 kW för det lilla. 10–80 procent ska ta 30 minuter. Bilen kommer med 7 års garanti och eller 150 000 km. MG har idag 51 serviceställen i Sverige.

Här är priserna på de tre varianterna:
Comfort Standard Range 49 kWh: 379.990 kr
Comfort Long Range 64 kWh: 409.990 kr
Luxury Long Range 64 kWh: 439.990 kr

MG berättade även att förmånsvärdet på bilen är lågt, strax under 2.000 kronor för instegsvarianten, och cirka 2.400 kronor för Luxury Long Range. Enligt Tomas Ernberg, chef för MG Sverige, är det ett svårt segment att slå sig in i. Det är inte en vanlig bilkategori bland tjänstebilsförare, men för mindre företag kan det kanske fungera. Några privatleasingerbjudanden finns inte att tillgå.

Ingen frunk, ändå finns det plats under plastskyddet.

– Det finns många bilar i halvmiljonklassen som har privatleasing för cirka 5.000 kronor i månaden, det är svårt att förstå hur de kan tjäna pengar på detta, säger han när vi träffar honom på MG Sveriges huvudkontor där priserna presenterades.

MG har lyckats väl med att sälja elbilar i Sverige, det är det mest säljande bilmärket bland kinesiska tillverkare mellan 2021 och 2025, med 38,54 procent av försäljningen, tvåa är Polestar med 32,15 procent av försäljningen. MG har sålt 24.382 bilar sedan introduktionen av märket 2021. Så självförtroendet finns där.

En del av förklaringen till detta var en kampanj där man leasade ut sin första elbil ZSEV för under 2000 kronor i månaden. Då var räntorna låga och stödet från staten var 70 000 kronor per bil. Idag är det svårare att få ner priserna, för det är de som avgör elbilsförsäljningen. Nu vill Tomas Ernberg se en annan typ av stöd.

Lastutrymme på 453 liter.

– Slopa kravet på 20 procent kontantinsats för köp av elbil. Det är ett förslag som inte kostar regeringen någonting, och bankerna får göra sina riskanalyser. Det skulle skapa incitament för att öka elbilsförsäljningen säger han.

Möjligt. Ett är dock säkert, MGS5 har ett konkurrenskraftigt pris. Den billigaste Kia EV3 är 10 000 kronor billigare men har också 58,3 kWh och något kortare räckvidd (436 km). Skoda Elroq i basversion kostar 424.900 med 52 kWh och 364 km räckvidd. Värt att tänka på här för den som är intresserad av bilindustrin i stort är att MG har fått lägga på tull på 35 procent, vilket vare sig Kia eller Skoda behöver göra. Men samtidigt säger Tomas Ernberg att de tjänar pengar på bilen. Den är lönsam.

– Men jag hade gärna sett en högre marginal, säger han och skrattar.

Huruvida MGS5 kommer att bli en storsäljare återstår att se. Men här finns potential. Den är definitivt värd att provköras för den som är ute efter en kompaktsuv. Läs vår provkörning här.