Priset klart på Leapmotors elbilar – men Sverige får vänta

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 sep 2024

Stellantis lade förra hösten till ytterligare ett märke till de 14 som redan ingår i koncernen. Vid sidan av märken som Citroën, Fiat, Opel och Jeep ska Stellantis nu även sälja kinesiska Leapmotor utanför Kina. Om namnet inte är bekant kan det bero på att Leapmotor grundades först 2015 och hittills endast sålt elbilar och laddhybrider i Kina.

Men nu börjar Stellantis ta emot beställningar på de första två modeller som lanseras i Europa. Då i hela 13 länder på en gång, men vi här i Sverige kan i alla fall än så länge inte beställa bilarna. Om och när det blir aktuellt har inte meddelats.

Leapmotor T03 är en stadsbil i samma storlek som Fiat 500e – men med ett lägre pris.

Kunder i andra länder kan nu lägga vantarna på småbilen T03 och den större elsuven C10. Leapmotor T03 har setts som en konkurrent till Europas billigaste elbil Dacia Spring, som inte heller säljs i Sverige. Priset börjar på 18.900 euro, vilket motsvarar 210.000 kronor och gör den drygt 20 .000 kronor dyrare än Dacia Spring.

För att hålla priset nere och undvika EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina byggs bilen i Stellantis fabrik i Polen, där bland annat Jeep Avenger och Alfa Romeo Junior tillverkas. Leapmotor T03 har en elmotor med 108 hästkrafter och ett LFP-batteri på 41,3 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 26,5 mil. Batteriet går att “snabbladda” med 45 kW och från 30 till 80 procent tar då 36 minuter.

Leapmotor C10 ger sig in i det tuffa segmentet med mellanklassuvar. Och blir en konkurrent till andra märken inom Stellantis.

Den andra modellen är alltså en elsuv med namnet C10 som kostar från 36.400 euro, eller 410.000 kronor. I Kina kostar bilen för övrigt motsvarande 185.000 kronor. Leapmotor C10 ger sig in i det populära segmentet med mellanklass och mäter 4,73 meter på längden. Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 170 kW (231 hästkrafter) och LFP-batteriet med en kapacitet på 69,9 kWh ger en WLTP-räckvidd på 42 mil. Som tillval går det också att utrusta bilen för självkörande funktioner med fem radar, 12 kameror och en Lidar, samma typ av laserradar som finns hos bland annat Volvo EX90.

Leapmotor C10 blir därmed en konkurrent till Stellantis egna bilar, som nya Peugeot E-5008. Strategin att ingå ett partnerskap med Leapmotor och investerade 1,5 miljarder euro i företaget motiverades av Stellantis chef Carlos Tavares med att “Den kinesiska offensiven är synlig överallt. Med den här affären kan vi dra nytta av den snarare än att bli offer för den”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!