Produktionsstart för Fisker Ocean – blir det en storsäljare?
Carl Undéhn
17 nov 2022
När danske bildesignern Henrik Fisker för andra gången tar sig an uppgiften att lansera en bil ser mycket ut att bli rätt.
Elsuven Ocean blir den första modellen från Fisker. Serietillverkningen drar igång idag, på dagen ett år efter att modellen hade premiär.
Med tanke på mängden misslyckade elbilsprojekt – inklusive Henrik Fiskers egna tidigare försök med den lyxiga laddhybriden Karma – måste det ses som en framgång att produktionen nu kommer igång.
Och den här gången är det mer fokus på volym än lyx. Med ett startpris från 450 000 kronor för den framhjulsdrivna instegsmodellen Ocean Sport kan Fisker vara på väg att lansera en storsäljare.
Men det betyder inte samma sak som att Fisker Ocean är en budgetbil.
Vid bilsalongen i Paris i oktober hade Fisker med sig ett förserieexemplar som bjöd på en välbyggd och gedigen känsla.
Något annat ska vi heller inte förvänta oss. Tillverkningen sker hos Magna Steyr i Österrike som tillverkat och tillverkar allt från Saab 9-3 cab till Mercedes G-klass – och mycket däremellan.
Tre versioner av Ocean
Förutom att vara en 4,78 meter lång elsuv bjuder instegsversionen på 275 hästkrafter och en räckvidd på 44 mil från ett LFP-batteri på 75 kWh. Toppfarten är 200 km/h och 0 – 100 km/h är avklarat på 7,4 sekunder.
Den som vill ha mer prestanda kan kika på versionen Ocean Ultra som börjar på 615 000 kronor. Där hittas fyrhjulsdrift, 540 hästkrafter och ett större NMC-batteri på 100 kWh som ger en räckvidd på 61 mil.
Toppfarten är också här 200 km/h, men sprinten 0 – 100 km/h har kortats till 4,2 sekunder.
Toppversionen är fyrhjulsdrivna Ocean Extreme som har ett startpris från 755 000 kronor. Effekten har hör höjts något till 557 hästkrafter och 0 – 100 km/h går då på 3,9 sekunder. Toppfarten är fortfarande 200 km/h.
I Extreme hittas samma batteripaket på 100 kWh som hos Ultra, men räckvidden anges här till 63 mil.
Snabb och gratis laddning?
Enligt Fisker ska det gå att ladda både LFP-batteriet och NMC-batteriet med upp till 250 kW. Hur lång tid det tar att ladda till 80 procent har inte meddelats. Obekräftade uppgifter talar omkring 35 minuter.
Förra året investerade Fisker i nederländska laddoperatören Allego, med omkring 30 000 laddpunkter runt om i Europa. 2 200 av dem är snabbladdare och i Sverige finns fyra stationer.
När Fisker meddelade sin investering i Allego hette det också att det innebär gratis laddning hos nätverket under ett år.
Erbjudandet ska gälla för alla som köper eller leasar en Fisker Ocean mellan 1 januari 2023 och 31 mars 2024.
Roliga och praktiska lösningar
Det som får Ocean att sticka ut bland andra elsuvar är att den även kommer med en del intressanta egenheter.
Roliga funktioner som California Mode där alla fönsterrutor sänks med ett knapptryck eller den 17,1 tum stora pekskärmen som kan roterad från vertikalt till horisontellt läge för att kolla film är lekfullt.
Det gäller även brickan som kan fällas ut ur mittkonsolen för att äta hämtmat i bilen – och därför av Fisker också kallas för ”Taco Tray”.
Men Ocean bjuder även smart teknik. Panoramaglastaket har integrerade solceller som vid optimala förhållanden (läs: hemma hos Henrik Fisker i södra Kalifornien) ska kunna bidra med 320 mils räckvidd om året.
Fisker talar mycket om Ocean som ”världens mest hållbara bil”. Förutom solcellerna på taket hittas en stor andel återvunna material på insidan.
Utöver det ska Ocean också kunna del med sig av ström med Vehicle to Load. Det och andra funktioner som förarassistent kommer däremot bli tillgängligt genom trådlös uppdatering over the air längre fram.
Nästa år ska filhållningsassistent och döda vinkel-varmare komma. Vehicle to load ser däremot ut att dröja till 2024.
Fisker Ocean använder en egenutvecklad mjukvara, något som enligt Henrik Fisker är en grundstomme för hela företaget.
Men utvecklingen har dragit ut på tiden. Istället för att skjuta upp tillverkningen väljer Fisker nu att lansera bilen utan en del funktioner.