Prognosen skrivs ned – räknas med färre nya elbilar i år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 jun 2023

Branschorganisationen Mobility Sweden har redan skrivit ned sin prognos för det totala antalet nyregistreringar av bilar de räknar med i år. Den osäkra ekonomin med höga räntor gjorde att de i mars sänkte prognosen från 290 000 till 265 000 nya bilar i år.

Nu ändras prognosen delvis igen och den här gången handlar det om andelen elbilar som väntas stå för 35 procent, till skillnad mot 40 procent tidigare.

Sett till de senaste siffrorna från maj då elbilar stod för 40,9 procent av nyregistreringarna kan det tyckas konstigt. Men den höga andelen återspeglar inte hur efterfrågan ser ut i bilhallarna idag.

– Våra medlemmar har hittills i år levererat ut många elbilar som köptes under 2022. Nu syns en kraftig inbromsning i ordertakten, framför allt till privatkunder vilket kommer att påverka registreringarna under andra halvåret 2023, säger Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden.  

Just privatkunder var under de senaste åren drivande i den snabba ökningen av elbilar på svenska vägar. Det handlade då ofta om privatleasing, vilket idag har bromsats in på grund av flera anledningar.

– Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna förrän efter sommaren men redan nu är prognosen att betydligt färre elbilar kommer att säljas i år än vad vi förutsåg i början av året, avslutar Sofia Linder.

I rena siffror innebär det att Mobility Sweden räknar med att det kommer ut 92 750 nya elbilar på våra vägar i år, jämfört med den tidigare prognosen som räknade med 116 000 – en minskning på 20 procent.

– För att få fart på elektrifieringen och för att nå klimatmålen krävs att vi får till nya styrmedel på privatmarknaden för elbilar, säger Sofia Linder.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!