Prototyp av uppdaterade Audi e-tron tävlade i E-Cannonball
Carl Undéhn
25 sep 2022
Olagliga biltävlingarna från kust till kust i USA på 1970-talet etablerade begreppet Cannonball. Filmen The Cannonball Run – på svenska med det fantastiska namnet ”Mitt i plåten” – från 1981 med Burt Reynolds, Roger Moore och Farrah Fawcett bidrog till att sprida idén med mer eller mindre olagliga race på allmänna vägar till bland annat Sverige.
Att det går att köra fort utan att bryta mot lagen på delar av autobahn känner alla till. Men när det i Tyskland i helgen var dags för ”E-Cannonball”, alltså Cannonball med enbart eldrivna bilar, handlade det mindre om att vara snabb och mer om att köra effektivt.
Låg förbrukning gav extrapunkter och en viktig del med tävlingen var att visa att det går bra att köra långt med elbil.
Årets upplaga av E-Cannonball började och slutade i Hamburg. Körsträckan gick mellan Nord- och Österjön utmed både autobahn med fri fart och mindre landsvägar.
Tävlingen bestod av fem olika klasser uppdelade i tre grupper beroende på bland annat batteristorlek. En extraklass utgjordes av konverterade modeller där det hittades bland annat Folkabubblor, Ford Mustang (alltså det gamla originalet) och Toyota Land Cruiser.
Eventet är också en chans för biltillverkare att visa upp sig. Förra året deltog till exempel Opel med Manta GSe ElektoMOD, en eldriven konceptbil med inspiration av en Opel Manta från 1970.
I år deltog Volkswagen med ID. Buzz som ännu inte har börjat säljas. Men bland biltillverkarna på plats var det Audi som stack ut genom att ställa upp med en lätt maskerad prototyp av den kommande uppdaterade versionen av e-tron.
Hur mycket den tekniskt kommer skilja sig från nuvarande version av e-tron har ännu inte meddelats. Audi har i alla fall antytt att uppdaterade e-tron kommer få ett större batteri och en mer effektiv drivlina. Något som pekar på en längre räckvidd än hos dagens e-tron som kommer 43,7 mil mellan laddningarna.
Uppdateringen kommer också med en utseendemässig facelift, som vi nu fick ett smakprov på. Fortfarande en suv, men under den lätta maskeringen anas något mer utdragna linjer för ett lättare intryck.
Fronten påminner nu också en del om vad som visats hos den kommande sedanen och kombin A6 e-tron. Baktill sträcker sig fortfarande en ljusslinga som ser ut att vara smalare än tidigare vilket också det bidrar till att ge bilen ett lättare intryck.
Hur klarade sig prototypen av e-tron då? Audi kom in på en andra plats och fick se sig slagen av den tyska konkurrenten Porsche där en Taycan 4S knep första platsen.