QuantumScape_tray-scaled_Foto_QuantumScape

QuantumScape bygger pilotanläggning för lovande solid state-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 feb 2021

Litiumjonbatterierna har utvecklats i rask takt de senaste tio åren. Under samma period har priserna på batterierna minskat med 89 procent.

Men ändå är det många i branschen som tror och hoppas att de ska ersättas av solid state-batterier. Genom att ha en fast istället för flytande elektrolyt kan energitätheten ökas avsevärt. Fördelen är mindre batterier med längre räckvidd. Samtidigt är de säkrare och fungerar bättre i kyla. Att vi inte ser dem i elbilar redan nu beror på att ingen riktigt har löst frågan kring lönsam produktion av solid state-batterier.

Men i ett meddelande till aktieägare berättar amerikanska Quantaumscape nu att de ska bygga en pilotanläggning för tillverkning av solid state-batterier i Kalifornien.

Det omtalade företaget, som både Volkswagen och Bill Gates har investerat pengar i, säger sig ha knäckt nöten för tillverkning av solid state-batterier.

Upprättandet av en pilotanläggning ses som ett viktigt steg på vägen mot den storskaliga produktion som tidigare har utlovats i samarbete med Volkswagen. Produktionen är tänkt att starta 2024.

QuantumScape_Lab-scaled_Foto_QuantumScape

Anläggningen, som även benämns som ”pre-pilot”, kallas QS-0 och ska till en början ha en kapacitet för att tillverka 100 000 celler per år.

Syftet ska vara att utveckla produktionsverktyg för en kommande storskalig tillverkning. Cellerna som tillverkas i QS-0 ska även användas i tester för att optimera batterierna.

I slutet av förra året presenterade Quantomscape data för sitt solid state-batteri som visade på imponerande prestanda. Batteriet kunde laddas från 0 till 80 procent på 15 minuter och utan att nämna någon exakt siffra antydde de en potentiell energitäthet som är 50 till 100 procent högre än i litiumjonbatterier.

Även Toyota utvecklar ett solid state-batteri i samarbete med Panasonic. Tanken var att något skulle visas upp i samband med OS i Tokyo förra sommaren, som sköts upp på grund av pandemin. Men den japanska tillverkaren har antytt att de ska visa sitt batteri senare i år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!