Elbilen logo Meny

QuantumScape ser enorm potential med LFP-batterier

QuantumScape_Lab-scaled_Foto_QuantumScape

Amerikanska QuantumScape anses var ett av de företag som kommit längst och visat mest lovande resultat kring så kallade solid state-batterier.

Batterierna, som har en fast istället för flytande kärna, är något som biltillverkarna sätter stort hopp till för att kunna erbjuda elbilar med snabbare laddning och längre räckvidd.
Bland annat Volkswagen har investerat totalt 300 miljoner dollar i QuantumScape och
planerar att tillverka solid state-batterier med deras teknik i tyska Salzgitter.

I ett djupgående och tekniskt inlägg på företagets blogg beskriver de nu hur de utvecklat en plattform kallad “solid state lithium-metal platform” som förbättrar prestandan hos alla typer av litiumjonbatterier.
Det är tekniken som är vanligast i elbilars batterier idag. Men den senaste tiden har intresset för de billigare LFP-batterierna ökat, framförallt i Kina.
Nackdelen med LFP-batterier är att de har lägre energidensitet och är tyngre, vilket i praktiken ger kortare räckvidd jämfört med litiumjonbatterier.

Men QuantumScape menar nu att deras teknik med en solid state-plattform kraftigt kan förbättra även LFP-batterier.
QuantumScape påstår bland annat att de kan tillverka LFP-batterier med en energidensitet på 250 Wh/kg vilket är jämförbart med de bästa litiumjonbatterierna.

Tack vare det menar QuantumScape att de har löst problemet med LFP-batteriernas högre vikt.
Tekniken ska även kraftigt sänka priset på batterierna genom att deras plattform tar bort behovet av en anod i grafit, vilket minskar tillverkningskostnaden.

Sammanfattat menar QuantumScape att de har teknik för att tillverka billiga batterier som är säkra och möjliggör lång räckvidd.
När vi kan få se de billiga superbatterierna i elbilar säger de ingenting om. QuantumScape menar att tekniken är deras bidrag till att snabba på utvecklingen av utsläppsfria transporter. Med tanke på Volkswagens stora investeringar i företaget borde det ändå vara i deras kommande nya generation av elbilar som vi kan få se tekniken först.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-09