/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FOpel-Mokka-GSE03.jpg)
Rallybilen för gata – här är Opel Mokka GSE
Carl Undéhn
23 jul 2025
Tidigare i år visade Opel upp en rallyversion av sin eldrivna kompaktsuv Mokka. Nästa år ska bilen delta i tävlingar, men det lovades också en gatuversion av bilen som vi nu får se de första bilderna av. Opel Mokka GSE är namnet, och med det återinför tillverkaren som utlovat beteckningen GSE – och då för sina eldrivna modeller. På 1970- och 80-talet stod de tre bokstäverna för ”Grand Sport Einspritzung” (insprutningsmotor), nu ska det läsas ut som ”Grand Sport Electric”. Lite oväntat är att GSE inte ser ut att vara utskrivet baktill.

Men med eller utan emblem, med Mokka GSE lovar Opel sin snabbaste elbil hittills, och motorn på framaxeln har en effekt på 207 kW (280 hästkrafter) och ett vridmoment på 345 Nm, vilket kan jämföras med vanliga Mokka där elmotorn har en effekt på 115 kW (156 hästkrafter). Opel Mokka GSE väger in på förhållandevis lätta 1,6 ton, och 0–100 km/h går på 5,9 sekunder. Toppfarten anges till 200 km/h.

Bilen står på Michelin Pilot Sport EV 225/40 R20 som sitter på 20-tums lättmetallfälgar, och innanför dem syns gula bromsok fram. För en sportig körupplevelse har Opel lyft över en hel del komponenter och ändringar som gjordes med rallyversionen. Det innefattar bland annat nya, mer fasta stötdämpare och förbättrad styrning jämfört med vanliga Mokka. Motor, växelriktare, batteri och kablage är hämtat från Mokka GSE Rally.

På insidan hittas naturligtvis sportstolar med extra sidostöd, som är klädda med alcantara, och ett omarbetat infotainmentsystem där det går att få upp data på bland annat accelerationsvärden och g-krafter. Opel Mokka GSE kommer visas upp under bilmässan IAA i München i början av september. Lansering är planerad att ske innan årsskiftet, i alla fall på den tyska hemmamarknaden. Det finns ännu inga uppgifter om svenska priser eller lanseringsdatum här.