Redwood Materials återvinner 95 procent av metaller från batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 mar 2023

Efter att ha varit teknisk chef hos Tesla lämnade JB Straubel 2017 biltillverkaren för att grunda sitt eget företag. Då inte ett nytt bilmärke, utan Redwood Materials som ska återvinna metaller från uttjänta batterier i stor skala.

Det ska sedan användas till att producera nytt anod- och katodmaterial för tillverkning av nya batterier.

En första återvinningsfabrik finns i närheten av Teslas Gigafactory 1 i Nevada. Volvo och Ford var de första biltillverkarna som knöts till projektet. Efter det har även Toyota och Volkswagen inlett samarbete med Redwood Materials.

Under de senaste tolv månaderna har 1 268 litiumjon- och nickelmetalbatterier samlats in och återvunnits. Nu släpps en första rapport från arbetet som visar att Redwood Materials lyckats återvinna upp till hela 95 procent av metallerna ur batterierna.

Fem procent av de insamlade batterierna rapporterades som skadade och kunde inte återvinnas.

Nästa steg för Redwood Materials är nu att sänka kostnaderna för processen. Det handlar då inte om själva återvinningen, utan om logistiken kring att samla in batterierna.

”Nyckeln till att minska logistikkostnaderna för uttjänta batteripaket är att uppnå stordriftsfördelar genom ökad insamlingsvolym, och Redwood är övertygad om att logistikkostnaderna med tiden kommer att sjunka i takt med att volymerna av uttjänta batteripaket ökar”, skriver företaget i ett uttalande.

Genom storskalig återvinning av metaller ur batterier hoppas Redwood Materials både kunna sänka kostnaden vid tillverkning av batterier och minska deras klimatavtryck.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!