Elbilen logo Meny

Rekordsiffror och batterinyhet i Teslas senaste kvartalsrapport

Redan de preliminära siffrorna visade på en tydlig uppgång för Tesla under årets tredje kvartal. Nu bekräftas det när företaget släpper sin officiella rapport.

Samtidigt som världens biltillverkare kämpar mot den rådande bristen på halvledare lyckas Tesla öka omsättning, vinst och antalet levererade bilar.

Med en vinst på 1,62 miljarder dollar under årets tredje kvartal satte Tesla återigen ett nytt rekord. Med råge.

Tredje kvartalets vinst var omkring 500 miljoner dollar högre än det förra rekordet på 1,14 miljarder dollar som uppnåddes under årets andra kvartal. Ökningen sker också samtidigt som den för Tesla annars viktiga inkomsten från försäljning av utsläppsrätter har minskat. Helt obetydligt är handeln av utsläppsrätter ändå inte och Tesla drog in 279 miljoner dollar på det under det tredje kvartalet.

Omsättningen fortsätter att öka och steg från 11,96 miljarder dollar under årets andra kvartal till 13,76 miljarder dollar.

Mest imponerande är kanske ändå att Teslas produktion och leverans av bilar fortsätter öka samtidigt som andra tillverkare tvingas dra ned eller rent av pausa tillverkningen på grund av chipsbrist.

228 882 exemplar av Model 3 och Model Y tillverkades och ännu fler, 232 025 exemplar, levererades till kund under årets tredje kvartal. Mellan månaderna april till juni var motsvarande siffror 204 081 respektive 199 360 exemplar.

Under det tredje kvartalet började även elsuven Model Y till slut att levereras i Sverige och ni kan läsa vårt test av den här.

Totalt levererade Tesla 241 300 bilar till kund, en ökning på nästan 20 procent jämfört med årets andra kvartal.

Rapporten bjöd också på en nyhet vad gäller batterier, som däremot inte handlade om företagets efterlängtade nya så kallade 4860-celler. I stället får vi veta att alla Standard Range-modeller nu kommer utsrustas med så kallade LFP-batterier.

De innehåller ingen kobolt och är generellt billigare än de vanligare litiumjonbatterierna. Nackdelen är att de är tyngre, men Tesla och även andra tillverkare satsar allt mer på LFP-batterier i takt med att tekniken utvecklas.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-10-21