Rekordvinst för Tesla under årets andra kvartal

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

27 jul 2021

De flesta biltillverkare avslöjar helst inte mer än de måste när det kommer till försäljningssiffror och inkomster. Volvo redovisar till exempel inte elbilar och laddhybrider separat, utan enbart antal sålda Recharge-modeller.

Tesla är också känt för en god dos hemlighetsmakeri och företagets kvartalsrapporter är därför extra intressanta.

Nya rekord basuneras så klart gärna ut, och när det andra kvartalet 2021 sammanfattas är det något som Tesla kan göra.

Företaget har nu gått med vinst under två år och det senaste kvartalet ökade den rejält. För första gången rapporterar Tesla en kvartalsvinst på över en miljard dollar. 1,14 miljarder, för att vara exakt, och omsättningen uppgick till 11,96 miljarder dollar.

Den här gången var analytiker extra intresserade av var pengarna egentligen kom ifrån. Som en ren elbilstillverkare har Tesla kunnat tjäna stora pengar på att sälja utsläppsrätter till andra tillverkare. Nyligen meddelade Stellantiskoncernen att de inte längre behöver köpa utsläppsrätter och kritiker har ifrågasatt om Tesla kan gå runt enbart på att sälja bilar.

Jämfört med årets första kvartal sjönk inkomsterna från utsläppsrätter under det andra kvartalet från omkring 500 miljoner dollar till 354 miljoner. Men ändå gjorde Tesla alltså en rekordvinst, något som visar att företaget absolut kan tjäna pengar på att sälja bilar.

Vinsten tillskrivs bland annat ökad volymtillverkning och minskade produktionskostnader.

Att försäljningen av Model 3 och Model Y gick minst sagt bra under årets andra kvartal har vi redan fått siffror på. Tesla redovisar de båda modellerna gemensamt och mellan april och juni byggdes 204 081 exemplar av Model 3/Y. Nästan lika många, 199 360 exemplar, levererades under samma period till kunder.

Tesla meddelade nu att produktionstakten kommer vara fortsatt hög, vilket innebär en del förändringar i produktionen. Den stora efterfrågan på Model 3/Y i USA gör att tillverkningssiffrorna vid fabriken i Shanghai skrivs upp från 450 000 bilar årligen till ”450 000+”. Det innebär att vi i Europa kommer få se fler Tesla ”Made in China” den närmsta tiden.

Teslas chef Elon Musk erkände nu också att även de påverkas av den globala bristen på chips och halvledare. Bristen är långt ifrån över och han varnade därför att det kan komma att påverka framtida resultat.

– För resten av året kommer vår tillväxt avgöras av den långsammaste delen i vår leveranskedja, sa han.

En annan bristvara är battericeller som gör att produktionstarten av Cybertruck är oklar. Först när den nya fabriken i Texas är full gång med tillverkning av Model Y ska även Cybertruck börja byggas. Av samma anledning skjuts även lastbilen Semi på framtiden med en planerad tillverkningsstart 2022.

Elon Musk var ändå positiv till att både fabriken i Texas och den försenade fabriken utanför Berlin ska komma igång med tillverkning av Model Y senare i år.

Positiva toner var det också kring Teslas omtalade och efterlängtade nya battericell kallad 4680. Det har visat goda resultat vid tester och Tesla arbetar nu på att få igång produktionen av stora volymer. 4680 ska tillverkas vid de båda fabrikerna i Texas och Tyskland.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!