Renault 5 Prototype (6)

Renault 5 vintertestas i Sverige – så pressas priset vid tillverkningen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 mar 2023

Renault är på väg att återuppliva sin långlivade modell Renault 5 som elbil. Lanseringen är planerad till nästa år och inför det har nio prototyper varit på vintertest i norra Sverige. I iskalla temperaturer uppger Renault att de testat bilens mekaniska prestanda.

Men om du legat och lurat med teleobjektiv i snön för att få några smygbilder av bilens design var det förgäves. Prototyperna som kördes var så kallade ”mulor”, alltså täckta av en kaross från en annan modell.

I det här fallet Renault Clio. Några egna bilder bjuder Renault inte heller på.

Med ett tidigare utsatt riktpris från 25 000 Euro, eller omkring 280 000 kronor, är Renault 5 planerad att bli en viktig volymmodell. Om det verkligen blir priset är inte säkert, men klart är att Renault 5 ska bli billigare än dagens Renault Zoe, som idag kostar från 469 990 kronor. Ett mål som nämnts är att eldrivna Renault 5 ska bli 30 procent billigare att tillverka än dagens Renault Zoe.

Avgörande för att lyckas med det är en kostnadseffektiv tillverkning. Renault berättar nu lite mer om vilka vägar de valt för att lyckas med målet.

Renault 5 ska byggas på elbilsplattformen CMF-BEV.

Renault 5 kommer visserligen byggas på den för elbilar framtagna plattformen CMF-BEV. Men för att sänka kostnaderna vid utvecklingen av elbilsplattformen är den baserad på dagens plattform CMF, som används till modeller som Clio med förbränningsmotor.

Chassi, infotainmentsystem och assistanssystem är exempel på saker som till stor del är identiska med nuvarande förbränningsbilar. Chassit ska däremot ha fått sig en genomgång för att anpassas till den låga viktpunkten på grund av batteriet.

Enligt Renault har de kunnat återanvända 70 procent av komponenterna från de fossildrivna modellerna men ändå lyckats få till fördelarna som en elbilsplattform erbjuder.

Bland annat en lång hjulbas för mer plats på insidan av bilen och möjligheten att optimera integrationen av batteripaketet.

Renault beskriver batteripaketet som en reducerad konstruktion bestående av endast fyra moduler. Med få komponenter sänks både vikten på paketet med 15 kilo jämfört med batteriet hos Renault Zoe och kostnaden vid tillverkningen.

Koncept av Renault 5 vid bilsalongen i Paris 2022.

Ytterligare ett sätt att sänka kostnaden vore att använda ett billigare LFP-batteri. Det ser däremot inte ut att bli fallet. Batterierna ska komma från Renaults egna batterifabrik som byggs tillsammans med AESC Envision i norra Frankrike. Där finns det – i alla fall för tillfället – inga planer på att tillverka LFP-celler.

Batteriets storlek och med det bilens räckvidd är något som Renault ännu inte har bekräftat. Tidigare har det däremot talats om ett batteri på 40 kWh. Hur långt Renault 5 kommer ta sig på en laddning hänger naturligtvis också på frågan vad bilen får för motor och hur effektiv den är.

Men några uppgifter kring effekt och förbrukning finns ännu inte. Säkert är i alla fall att Renault blir framhjulsdriven.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: