Renault bekräftar batterifabrik i Frankrike
Carl Undéhn
29 jun 2021
Nya chefen för Renault, Luca de Meo, går snabbt fram med planerna på att skapa ett nytt Renault. Med strategin ”Renaulution” ska den franska tillverkaren vända de sjunkande försäljningssiffrorna och bli en mer elektrisk och digital tillverkare.
Senaste steget i renaulutionen är planerna på en ”gigafactory” för batterier vid sin fabrik i Douai i norra Frankrike. Den blir en del i det som Renault kallar ”ElectriCity” som innebär att de vill förena flera av sina fabriker till ett kluster för elbilstillverkning för tillverkning av 400 000 bilar per år.
Fabriken ska tillverka batterier till de elbilar som Renault planerar att lansera de kommande åren, bland annat en modern och elektrisk version av klassikern Renault 5.
Till skillnad från flera andra europeiska biltillverkare som ingått avtal med svenska Northvolt kring batterier väljer alltså Renault en annan väg. Batterifabriken ska byggas i samarbete med kinesiska AESC och i ett första steg ha en kapacitet på 9 GWh år 2024. Produktionen ska sedan öka och komma upp i 24 GWh per till 2030.
Om batterierna från den franska fabriken även är tänkta att säljas till andra biltillverkare är ännu oklart.
Renault har även inlett samarbete med det franska start up-företaget Verkor från Grenoble. De får i uppdrag att utveckla högpresterande batterier till Renaults större bilar, samt sportbilen Alpine. Även det samarbetet är tänkt att mynna ut i ytterligare en fransk batterifabrik som ska ha en kapacitet på 10 GWh per år 2026.