Elbilen logo Meny

Renault funderar på stationer för batteribyten

Franska Renault är mitt uppe i en stor förändring som har döpts till ”Renaulution”. Målet är att göra märket grönare, mer elektriskt och mer teknologiskt – och samtidigt öka vinstmarginalerna för varje såld bil.

Ett av många alternativ som diskuteras är införandet av stationer för batteribyten till Renaults elbilar.

Det meddelade Renaults vd Luca de Meo vid tidningen Financial Times kongress ”Future of the Car” idag. Orsaken är att det med rätt teknik kan gå betydligt snabbare att byta batteri än att ladda även med snabbladdare.

För Renault skulle det till viss del innebära en återgång till företagets tidigare strategi. Vid lanseringen av dagens storsäljare Renault Zoe 2012 såldes bilen utan batteri som kunden istället fick hyra. Senare infördes möjligheten att även köpa Zoe med batteri och idag har möjligheten att hyra batteri försvunnit.

– Jag har bett våra ingenjörer att hitta en lösning och gå tillbaka till den ursprungliga idén som Renault var pionjär med kring 2010-2011 och kanske kommer vi se det i några av bilarna, sa Luca de Meo till Financial Times.

Renault samarbetade även med företaget Better Place som satsade på stationer för batteribyten ibland annat Israel 2012. Försöket misslyckades och även Teslas sondering av tekniken lades ned.

Luca de Meo underströk att inget var beslutat, men sa att han ser det som ”en intressant möjlighet”.

Batterierna utgör en stor del av priset för elbilar. Renault menar därför att det finns en affärsmässig poäng i att separera kostnaden för bilen och batteriet.

Den senaste tiden har batteribyten börjat få uppmärksamhet igen. Främst genom kinesiska Nio som har etablerat ett nätverk av stationer för batteribyten i hemlandet Kina.

I samband med att Nio börjar sälja elsuven ES8 i Norge i höst ska även stationer för byten av batterier öppnas där.

Även Nio har en affärsmodell i Kina där bilarna kan köpas utan batterier som istället hyrs.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-05-11