Renault håller löftet – det kostar nya Twingo E-Tech

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 nov 2025

Lågt pris utan att vara sparsmakad och tråkig. Ungefär det är vad Renault vill leverera med den nya eldrivna versionen av sin småbil Twingo. Nu har den haft premiär och med det lanserar den franska tillverkaren en av mindre och billigare eldrivna småbilar som flera tillverkare utlovat. För precis som det sades redan när prototypen […]

Lågt pris utan att vara sparsmakad och tråkig. Ungefär det är vad Renault vill leverera med den nya eldrivna versionen av sin småbil Twingo. Nu har den haft premiär och med det lanserar den franska tillverkaren en av mindre och billigare eldrivna småbilar som flera tillverkare utlovat.

För precis som det sades redan när prototypen presenterades lovas priset börja på under 20.000 euro, alltså mindre än 220.000 kronor. Ett lågt pris, framförallt om Renault även vill tjäna pengar på sin nya Twingo. Samtidigt täcker Renault med sin senaste elbil upp ett segment där det inte finns mycket av konkurrens.

Twingo E-Tech har en design som hämtar mycket inspiration från originalet som lanserades på 1990-talet. På längden mäter bilen 3,79 meter och har ett axelavstånd på 2,49 meter ser det ut som att Renault försökt maximera innerutrymmena. Redan originalets Twingo bjöd på mycket plats i ett litet opakt och en stor skilland med eldrivn Twingo är att det finns bakdörrar. Hur baksätet är får vi återkomma till efter en provsittning.

Längst bak hittas ett bagage som rymmer 360 liter och med fällt baksäte rymmer Twingo E-Tech upp till 1.000 liter. Även passagerarsätet kan fällas för att enligt Renault då kunna transportera prylar på upp till två meter.

Renault TWingo E-Tech har en elmotor på framaxeln med en effekt på 60 kW. Sprinten från 0-100 km/h tar med det 12,1 sekunder, men Renault anger också att tiden för att ta sig från 0-50 km/h är 3,9 sekunder. En kanske inte helt oviktigt siffra för en bil som främst riktar sig till stadstrafik. Den som ändå ger sig ut på motorvägen med sin Twingo kan komma upp i 130 km/h, som är toppfarten.

Med Twingo E-Tech lanserar Renault också för första gången en modell med billigare och mer robusta litiumjärnfosfatbatterier, LFP. Cellerna kommer från kinesiska CATL och är monterade direkt i batteripaketet utan moduler, så kallade Cell-to-pack. Med det går det att klämma in fler celler och öka packets energitäthet. Något jättebatteri är det däremot inte tal om, Twingo har ett batteri på 27,5 kWh. Lite idag, men ett medvetet beslut för att hålla nere priset. Bland annat den låga vikten på 1.200 kilo i sitt basutförande gör att det går att köra 26,3 mil på en laddning, enligt Renault. För att maximera räckvidden går det att ställa bromsregenereringen med paddlar på ratten.

Snabbladdning är möjligt med som mest 50 kW och det lilla batteriet fylls då från 10-80 procent på 30 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW och Twingo har Vehicle to Load (V2L) för att kunna ladda prylar med högvoltsbatteriet. För att ändå kunna få ut så mycket av räckvidden och optimering av laddningen även vid kallt väder har Twingo förvärmning av batteriet.

Svenskt pris och lanseringsdatum har ännu inte meddelats.