Renault och Airbus samarbetar kring utveckling av solid state-batterier
Carl Undéhn
9 dec 2022
Flygplanstillverkaren Airbus har ett intressant upplägg för sin produktion. Som ett pan-europeiskt samarbete levereras komponenter från flera länder och flygplanen skruvas ihop i både tyska Hamburg och franska Toulouse. Med resultatet att det enorma fraktflygplanet Beluga flyger med halvfärdiga flygplansdelar mellan de båda städerna.
Nu inleder Airbus ännu ett samarbete och den här gången med Renault. De båda tillverkarna ska samarbeta kring utveckling av batterier med högre energidensitet än de som används idag.
Den röda tråden i samarbetet anges vara att båda vill snabba på elektrifieringen inom sina respektive områden.
Ett utsatt mål är att ta fram solid state-batterier till år 2030. Tekniken med batterier som har en fast istället för flytande elektrolyt är något som flera biltillverkare hoppas på. Förutom högre energitäthet och längre räckvidd ger det även säkrare batterier som dessutom kan laddas snabbare än idag.
Problemet är att ingen ännu har lyckats med storskalig produktion av solid state-batterier.
Ytterligare ett mål är att minska vikten hos batterierna, något som elbilar men kanske framförallt flygplan kan dra nytta av. Renault och Airbus vill även sänka batteriernas koldioxidutsläpp genom återvinning och mindre energikrävande tillverkningsprocesser.