Elbilen logo Meny

Renault Scénic är tillbaka som vätgashybrid

Det har ryktats om att Renault har planer på att gå emot trenden med elsuvar och lansera en eldriven version av sin högbyggda modell Scénic. Idag visas konceptet Scénic Vision som bjuder på en inblick på både en modell tänkt att lanseras 2024 och hur Renault tänker sig framtidens bilar längre fram.

– Bilindustrin har alltid spelat en stor roll för att trycka på för framsteg. Vi är de som kan demokratisera ny teknologi för vi är så stora och kan minska kostnader, sade Renaults vd Luca de Meo under en presentation i Paris.

Det nya konceptet är egentligen tre koncept i ett. Exteriören ska visa nästan exakt hur en kommande eldriven familjebil från Renault ser ut. Enligt designchefen Gilles Vidal har de velat behålla tillverkarens arv med rundade former och lagt till mer moderna, skarpa linjer.

Resultatet är en kaross inte helt olik Ioniq 5, men är 15 centimeter kortare. Och även om konceptet bygger vidare på rymligheten hos MPV-modellen Scénic finns det endast fyra separata stolar på insidan.

Interiör med fokus på hållbarhet och säkerhet

Men det kommer förmodligen ändras när det är dags för serietillverkning. Interiören är nämligen ett smakprov på hur Renault tänker sig bilar längre fram i framtiden och är uppbyggd för att vara hållbar, säker och inkluderande.

–  Vi använde 70 procent återvunna material för interiören i det här konceptet. Stolarna till exempel är helt gjorda i polyester vilket gör det enklare att återvinna än om de innehåller olika material, sa Gilles Vidal.

Det platta golvet i ett svartvitt mönster är tillverkat av återvunna plastförpackningar och karossens svarta färg ska komma från koldioxid som samlats in från luften.

Framme vid vindrutan sträcker sig en låg skärm hela vägen mellan A-stolparna. För att den inte ska hindra sikten fram kan den bli ”genomskinlig” och visa vad som är bakom den med hjälp av bilens kameror fram.

Renault säger sig också kunna minska risken för olyckor med 70 procent genom sensorer i ratten som bland annat mäter hjärtfrekvens och känner av hur du mår fysiskt. Skulle något verka fel varnas föraren.

Det inkluderande ligger enligt Luca de Meo i att Scénic Vision bygger vidare på det idag i princip utdöda segmentet MPV.

– Scénic var den första MPV:n för Europa och det i sig en inkluderande för alla! Det är inte bil du kör själv.

Frånvaron av B-stolpe och bakhängda dörrar baktill gör att hela sidan kan öppnas upp för att passagerare lättare ska komma in.

Men även tekniken hjälper till för att alla ska känna sig välkomna.

Med ansiktsigenkänning vet bilen vem som kliver in och anpassar alla inställningar. I nackskydden hittas också högtalare så att alla kan välja att lyssna på vad de vill.

– Men också för ökad säkerhet. När föraren talar med passagerare i baksätet hör de vad som sägs genom högtalarna och föraren behöver inte vända sig bakåt och förlora sikten framåt, sa Gilles Vidal.

Bränscell som räckviddsförlängare

Ännu mer visionärt och ännu längre in i framtiden är drivlinan i Scénic Vision. Den talades det minst om och bygger på Renaults H2-Tech, ett hybridsystem med både batteri och bränslecell på 16 kW som räckviddsförlängare. Tillsammans ska det ge Scénic Vision en räckvidd på 80 mil.

Enligt Luca de Meo gör H2-Tech att Scénic Vision kan utrustas med ett mindre och lättare batteripaket på 40 kWh.

H2-Tech har redan visats för transportbilen Renault Master som då har ett batteripaket på 33 kWh och en räckvidd på 50 mil.

Med Scénic Vision visar Renault att de har planer på att använda hybridtekniken även i personbilar. Avgörande är då att det finns fler stationer med vätgas än idag och Renault räknar med att kunna göra verklighet av tekniken i personbilar kring 2030.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-19