Renault startar en elektrisk offensiv – tio nya elbilar till 2025
Carl Undéhn
30 jun 2021
Renault genomförde idag eventet ”Renault eWays Electropop” där de talade lite mer om de framtida planerna för den franska tillverkaren. Det finns ett stort fokus på elbilar och Renault vd Luca de Meo talade om en ”elektrisk offensiv”.
Det innebär att Renault ska lansera tio nya elbilar fram till 2025. Bland dem hittas den elektriska versionen av klassikern Renault 5, som redan visats som koncept, samt MéganE som ska lanseras nästa år.
Ytterligare en ikonisk modell ska återupplevas som elbil, men vilken det handlar om avslöjades inte. Bara att namnet i dagsläget är ”4ever”.
Renault vill också göra eldrift tillgängligt för alla genom att kraftigt sänka priserna. Exakt hur det ska gå till nämndes inte, men den elektriska Renault 5 uppges få ett pris som är 33 procent lägre än Zoe.
Däremot sa Luca de Meo att Renault vill satsa på utveckling och förbättring av sin elektriska drivlina. Med det vill de både sänka både kostnaderna och förbättra energieffektiviteteten.
– Förutom effektivitet satsar vi på ikonisk design som den älskade R5 för att ge en touch av Renault till elektrifieringen och göra elbilar populära, sa Luca de Meo.
Renault ska erbjuda vad som kallades för den ”grönaste mixen” av bilar på den europeiska marknaden. Konkret betyder det att 65 procent av försäljningen år 2025 ska vara elektrifierad, alltså ha någon form av eldrift. Till år 2030 ska andelen stiga till 90 procent.
– Idag är en historisk dag för Renaults elbilsstrategi och för ”Made in Europe”. Genom att skapa ElectriCity, vårt kompakta och effektiva högteknologiska elektriska ekosystem i norra Frankrike tillsammans med vår Megafactory för elektriska drivlinor i Normandie skapar vi förutsättningar för att konkurrera på hemmaplan, sa Renaults vd Luca de Meo.
Med det hänvisade han till en del andra saker som redan kändes till. Som att man planerar att skapa ett kluster av fabriker i norra Frankrike med namnet ”ElectriCity” som ska utgöra Europas största tillverkning av elbilar med en årsproduktion på 400 000 elbilar.
Tesla planerar däremot att tillverka 500 000 bilar årligen i sin fabrik utanför Berlin, så det återstår att se vem som kommer leda den kampen.
Luca de Meo talade även om samarbetet med kinesiska Envision AESC för att bygga en ”gigafactory” för batteritillverkning i Frankrike, samt att Renault går in i det franska start up-företaget Verkor som ska utveckla batteriteknik.