Renaults svar efter bottenbetyget: ”Zoe är en säker bil”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 dec 2021

När Euro NCAP presenterade resultatet av årets krocktester blev det bottennapp för elbilen Renault Zoe.

Noll av fem stjärnor blev betyget för modellen som kritiserades för att ha försämrat skyddet efter den senaste uppdateringen. Koncernsyskonet Dacia Spring imponerade inte heller och fick betyget en av fem stjärnor.

Nu svarar Renault Sverige till Elbilen och menar att det dåliga betyget beror på ändringar i testerna.

– Renault ZOE lanserades 2013 och fick då betyget 5 stjärnor i dåvarande Euro NCAP protokoll. Sedan dess har testprotokollet ändrats i fem avseenden. Med samma utrustning kan en bilmodell förlora 1-2 stjärnor för varje utveckling av kriterierna, skriver Karin Lyrborn som är pressansvarig för Renault i Sverige.

Hon menar att Renault Zoe är en säker bil och att den uppfyller alla krav och regler där den säljs. Bland annat hänvisar hon till säkerhetsutrustning som filbytesvarning, filhållningsassistent och helljusautomatik som infördes 2017 när bilens passiva säkerhetssystem uppdaterades.

Då tillkom även systemet AEBS för fotgängar- och cyklistigenkänning samt döda vinkel varnare. Men det är inget som ingår i standardversionen. Det gör inte heller autobroms, vilket också Euro NCAP påpekade att bilen de testade saknade.

Autobroms kan köpas till för 6 900 kronor för den som väljer standardversionen Renault Zoe Zen.

Enligt Karin Lyrborn ska det bli standard på alla modeller av Renault Zoe som beställs efter första mars nästa år.

– Förseningen av autobroms på instegsmodellen beror på att tekniska modifieringar behövde göras, skriver hon i sitt mail.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!