Rivian R2 presenterad – med två mindre överraskningar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 mar 2024

Under kvällen har amerikanska Rivian presenterat sin tredje och något mindre modell R2. Till skillnad från pickupen R1T och suvversionen av den, R1S, handlar det med Rivian R2 om en modell som ska vara med och slåss i samma volymsegment som Tesla Model Y.

Redan i veckan läckte information kring bilen. Som till stor del visade sig stämma. Längden är 4,72 meter, vilket är jämförbart med just Tesla Model Y. Ytterligare en likhet med Tesla är att batteripaketet hos Rivian R2 använder cylindriska celler, om än något större.

FILM: Vi är först med att köra R1T på svensk väg! Se filmen här!

Modellen ska erbjudas med en motor bak och fyrhjulsdrift från två eller totalt tre elmotorer. Effekten presenterades inte, men oavsett motorisering ska räckvidden vara strax under 50 mil för alla versioner. Toppversionen med tre motorer ska också klara 0-96 km/h (0-60 mph) på under tre sekunder.

Designen känns tydligt igen från Rivians båda tidigare modeller, både på utsidan och insidan. Men interiören kommer även med en del nyheter som dubbla handskfack och en nydesignad ratt.

Det finns både en stor frunk under huven och vad som ser ut att vara ett rymligt bagage, men några siffror över hur många liter det rymmer meddelades inte. Bakluckan kommer också med den praktiska funktionen att kunna öppna rutan där för att enkelt lasta in prylar.

Rivian R2 kommer med 11 kameror och 5 radarsensorer. Med det lovar tillverkaren självkörning i nivå 3. Priset börjar på 45.000 dollar vilket är något lägre än de 47.000 dollar som nämndes i de läckta uppgifterna i veckan. Lansering är planerad till 2026, i alla fall i USA. Om och när Rivian R2 kommer till Sverige är oklart, men det har talats om en lansering i Europa.

Med mycket av de läckta uppgifterna nu bekräftade bjöds de som följt nyhetsrapporteringen här på Elbilen alltså inte på några större överraskningar kring R2 ikväll. Rivian hade däremot två ess i rockärmen att dra fram under presentationen.

Då i form av den mindre modellen R3 samt en Cross Country-version av den döpt till R3X. I båda fallen handlar det om en ännu mindre halvkombimodell som är under utveckling.

Detaljerna är ännu få, men bilen ska inte bara utseendemässigt dela släktskap med Rivian R2 utan även använda samma plattform och teknik. Priset uppges bli lägre än för R2, men hur mycket och när vi kan väntas se den i verkligheten återstår att se.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!