Rivian rapporterar miljardförlust och liten ökning av produktion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 mar 2022

Med R1T blev amerikanska Rivian först ut med att få i gång tillverkning av en eldriven pickup. Biltypen är viktig för den amerikanska marknaden och intresset bland kunder stort. Ford har tagit emot 200 000 förbeställningar av sin kommande eldrivna pickup F-150 Lightning och intresset för Teslas Cybertruck är enormt.

Men att få i gång massproduktion av en ny elbil är ingen lätt uppgift. Det visas i siffrorna när Rivian nu redovisar rapporten för det fjärde kvartalet och helåret 2021 för sina aktieägare.

Från september, när produktionen av R1T inleddes, till årsskiftet levererade Rivian totalt 909 exemplar till kund. Det gav inkomster på 54 miljoner dollar, men kunde på långa vägar inte täcka upp för utgifterna för att få i gång tillverkningen.

Under det fjärde kvartalet förra året gjorde Rivian därför en förlust på 2,5 miljarder dollar – omkring 24 miljarder kronor. För hela 2021 blev förlusten 4,7 miljarder dollar.

En liten ljusglimt bland de röda siffrorna är att produktionen verkar vara på väg att skalas upp. Under det första kvartalet 2022 byggde Rivian 1 410 bilar och företaget meddelar nu tillverkning av pickupen R1T, den besläktade elsuven R1S samt transportbilen EDV-700 som byggs åt onlinejätten Amazon.

Enligt Rivian växer också intresset för R1T och R1S som nu ska ha förbokats i totalt 83 000 exemplar.

Under 2022 räknar Rivian med att tillverka minst 25 000 bilar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: