Rykte eller felmätning? Biltillverkare uppges manipulera elbilsbatterier
Carl Undéhn
23 okt 2023
Tyska medier lyfter nu upp vad som enligt dem kan bli nästa dieselskandal i bilindustrin. Den här gången handlar det däremot inte om mjukvara som manipulerar utsläppen vid avgastester, utan av manipulation av kapaciteten i elbilars batterier. Och återigen riktas anklagelserna mot Volkswagen.
Bakgrunden är tester som genomförts av den stora tyska bilistorganisationen ADAC. De ska visa på misstankar om att bilarnas batterier har lägre kapacitet än vad tillverkarna anger. Något som i sin tur leder till att kunder köper elbilar med kortare räckvidd än de väntar sig.
Vid långtidstester med en Volkswagen ID.3 ska tester ha visat att batteriet har en kapacitet på 69 kWh. Enligt Volkswagen är kapaciteten 77 kWh (netto) hos ID.3.
Orsaken uppges vara att en del av batteriets kapacitet blockeras med mjukvara. Genom det ska tillverkarna kunna frigöra mer kapacitet i batteriet när den totala kapaciteten minskar över tid, vilket sker med alla batterier. Med det ska tillverkarna slippa ersätta batterier om kapaciteten sjunker under 70 procent inom åtta år, vilket ofta är vad batterigarantin anger.
Trots att anklagelserna om manipulation baseras på tester från ADAC tar just organisationen Volkswagen i försvar.
”Mobilitetsklubben avvisar påståenden enligt vilka ADAC konstaterade en brist på batterikapacitet som uppgick till flera kilowattimmar och härledde misstänkta fakta från detta”, skriver ADAC torrt på sin hemsida.
Enligt deras tester med en Volkswagen ID.3 över en körsträcka på 10.000 mil presterade batteriet kort innan avslutat test som väntat. Eventuella skillnader mellan den kapacitet som Volkswagen anger och vad som visat sig vid tester beror enligt ADAC på skillnader i mätprocessen.
– Vi kunde fastställa en minimal skillnad mellan den angivna nettokapaciteten och vår mätning, säger Katrin van Randenborgh som är talesperson hos ADAC.
10.000 milatestet med ID.3 är snart avslutat. Då ska ADAC släppa en mer utförlig rapport.