Så få tillverkare klarar EU:s nya utsläppsregler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 aug 2024

Nästa år skärps utsläppsreglerna för bilar som säljs inom EU. Gränsvärdet sänks då till 93,6 gram koldioxid per kilometer, vilket beräknas på hela flottan av bilar från en tillverkare. 

Och nya siffror från Dataforce visar att de nya reglerna innebär ett stort problem för de flesta tillverkare. Endast Tesla, Volvo, Polestar och MG uppges komma under den nya nivån och därmed slippa dryga böter. De uppgår till 95 euro (ca 1.000 kronor) per gram som överstiger gränsvärdet för varje såld bil från tillverkaren. 

Värst är det enligt siffrorna från Dataforce för Volkswagenkoncernen och Ford, vars utsläpp ligger på 123 respektive 125 gram per kilometer. Orsaken till de höga utsläppen uppges till stor del bero på tillverkarnas många tunga modeller. 

För att minska utsläppen från hela flottan måste Volkswagen och Ford kraftig öka andelen sålda elbilar. Ett annat alternativ är att köpa utsläppsrätter från andra tillverkare, något som Tesla genom åren har kunnat tjäna stora pengar på som tillverkare av endast helt eldrivna modeller. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!