Så hinner Xpeng före Byd med tillverkning i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 sep 2025

Sedan EU införe strafftullar på elbilar tillverkade i Kina har flera märken visat intresse för lokal tillverkning här på plats. Byd hade ett trumfkort då de redan innan strafftullarna infördes hade beslutat om en europeisk fabrik i Ungern. Under IAA-mässan förra veckan meddelade Europachefen Stella Li att arbetet med fabriken går enligt plan och tillverkningen […]

Sedan EU införe strafftullar på elbilar tillverkade i Kina har flera märken visat intresse för lokal tillverkning här på plats. Byd hade ett trumfkort då de redan innan strafftullarna infördes hade beslutat om en europeisk fabrik i Ungern. Under IAA-mässan förra veckan meddelade Europachefen Stella Li att arbetet med fabriken går enligt plan och tillverkningen kommer igång innan årsskiftet, då med modellen Dolphin Surf.

Men nu meddelar kinesiska Xpeng att de hinner före Byd med europeisk tillverkning. Redan nästa månad ska modellerna G6 och G9 byggas i Österrike. Men då inte i en egen fabrik utan hos kontraktstillverkaren Magna. Företaget är sedan länge en etablerad kontraktstillverkare för en rad märken med modeller som Mercedes G-Klass, Saab 9.3 Cabriolet och den nu nedlagda Fiskar Ocean på meritlistan.

En fördel med att förlita sig på Magna är då att Xpeng kan slippa behöva oroa sig för problemen det innebär att själv både bygga och dra igång en fabrik. Och med Xpeng G6 och G9 från Magnas fabrik i Graz slipper de undan EU:s strafftullar. Tullsatsen varierar mellan olika märken och för Xpengs del innebär den 21 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar som importeras från Kina till EU. Om tillverkningen i Österrike även kommer att påverka priset på de båda modellerna återstår att se.

Tidigare i år lanserade Xpeng uppdaterade versioner av de båda suvarna G6 och G9. Det innebar bland annat nya batterier som klarar laddning med 5C, alltså fem gånger batteriets energikapacitet, samt halvledare med kiselkarbid. Nyheterna gör att Xpeng G9 nu kan snabbladdas med 525 kW och Xpeng G6 med upp till 451 kW. Med det ska det gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på endast 12 minuter. 

Xpeng G6 kostar från 579.900 kronor och den större Xpeng G9 kostar från 719.900 kronor.