Så höga strafftullar planerar EU för elbilar från Kina
Carl Undéhn
16 maj 2024
Från USA kom i veckan nyheten att importtullen på elbilar tillverkade i Kina höjs från dagens 25 till 100 procent. Även tullen för batterier och komponenter för det från Kina höjs från 7,5 till 25 procent. Genom det vill landets regering skydda och stärka den inhemska industrin.
Beslutet har ökat pressen på EU i frågan kring importen av elbilar från Kina. De beläggs idag med en tull på 10 procent, men redan nu i sommar kan det komma att höjas till 30 procent. Det uppger Valdis Dombrovskis, ledamot för handel i EU-kommissionen, till sajten Politico.
Förra året inledde kommissionen en undersökning för att ta redan på om kinatillverkade elbilar drar nytta av statliga subventioner. Något som då skulle innebära konkurrens på orättvisa villkor när de säljs här.
Det har sedan dess talats om möjligheten att införa strafftullar, men något officiellt beslut har ännu inte fattats. Exakt hur en ökning skulle påverka priset på bilar tillverkade i Kina är oklart. Förutom tull påverkas slutpriset av en rad faktorer som transportkostnader. Säkert är i alla fall att det inte bara är bilar från kinesiska märken som påverkas. Bland annat Tesla, Polestar, Volvo, BMW och andra bygger elbilar i Kina som säljs i Europa.
Det och oron för ett handelskrig med Kina har gjort att frågan om strafftullar splittrar bilindustrin. Mercedes svenske chef Ola Källenius har till exempel uppmanat till att i stället sänka tullarna på elbilar från Kina.
– Jag är av motsatt åsikt, jag tycker att vi ska göra tvärtom: ta de tullar vi har och sänk dem. Det är så marknadsekonomin fungerar. Låt konkurrensen styra, sa han i en intervju med Financial Times.