/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FQ8Etron_pannis_016_EDIT.jpg)
Så kan nytt batteripack ge 50 procent längre räckvidd
Carl Undéhn
7 okt 2025
Batteritekniken utvecklas fort och med det får vi både snabbare laddning och batterier som innehåller mer energi än tidigare – vilket för oss elbilister innebär längre räckvidd. Det senare är nu något som amerikanska 24M Technologies har utvecklat en teknik för som enligt förtaget innebär ett enkelt sätt att att öka elbilarnas räckvidd med upp till […]
Batteritekniken utvecklas fort och med det får vi både snabbare laddning och batterier som innehåller mer energi än tidigare – vilket för oss elbilister innebär längre räckvidd. Det senare är nu något som amerikanska 24M Technologies har utvecklat en teknik för som enligt förtaget innebär ett enkelt sätt att att öka elbilarnas räckvidd med upp till 50 procent.
Den ökade räckvidden kommer enligt 24M Technologies genom möjligheten att kraftigt öka energidensiteten i batteripaketet. Tekniken för det som de använder kallas Electrode-to-pack, eller ETOP, och bygger på idén att låta en så stor del av batteripacket utgöras av aktiva material som kan lagra energi. Som med Cell-to-pack används även vid ETOP inga moduler för att montera cellerna i batteripacket.
Här uppges den platssparande idén tas ett steg längre genom att elektroderna lindas in i tunn polymerfilm och monteras sedan i batteripacket. Med resultatet att 80 procent av batteriets volym utgörs av elektroder, att jämföra med upp till 60 procent hos dagens batterier, enligt 24M Technologies. Utöver det uppges elektroderna i polymerfilm vara flexibla, vilket öppnar för nya konstruktionsmöjligheter av batteripacket. Tekniken ska också kunna användas med olika typer av batterikemi.
Prototyper av batterier med ETOP-teknik testas nu av företaget och det ska finnas intresse från bilindustrin. Tidigare har 24M Technologies haft samarbete med Volkswagen, men nu nämns det inte vilken eller vilka biltillverkare som är intresserade. Enligt 24M Technologies är det möjligt att tillverka batterier enligt ETOP-principen i befintliga batterifabriker med endast mindre modifikationer. Då det används mindre mängd material ska det även finnas kostnadsfördelar vid tillverkningen.