/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FXpeng-G6-02.jpg)
Så kan Xpeng kringgå EU:s strafftullar
Carl Undéhn
21 mar 2025
Sedan EU införde strafftullar på elbilar tillverkade i Kina har intresset för att bygga dem på plats i Europa ökat. Men för det behövs det inte alltid byggas en ny fabrik, som till exempel Byd gör i Ungern.
Enligt uppgifter i österrikiska medier är Xpeng på väg att ingå ett avtal med kontraktstillverkaren Magna Steyr. Även kinesiska GAC uppges föra samtal med Magna Steyr. Vilka modeller det handlar om som planeras att byggas där har inte nämnts. I Sverige säljer Xpeng idag elsuvarna G9 och G6, samt sedanen P7.
Planen ska vara att tillverka bilarna med så kallad semi-knocked-down-teknik, där olika färdiga delar skeppas från Kina för slutmonteringen hos Magna Steyr.
Med det kan Xpeng kringgå EU:s strafftullar, som för deras del innebär 21 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar som importeras från Kina.
Flera tillverkare, både kinesiska märken och europeiska med tillverkning Kina, har öppnat för allt ifrån att bygga nya fabriker inom EU till att flytta produktionen till Europa och befintliga fabriker. Exempel på det senare är Volvo, som ska börja bygga EX30 i sin belgiska fabrik i Gent.
Sedan EU införde strafftullar på elbilar tillverkade i Kina har intresset för att bygga dem på plats i Europa ökat. Men för det behövs det inte alltid byggas en ny fabrik, som till exempel Byd gör i Ungern.
Enligt uppgifter i österrikiska medier är Xpeng på väg att ingå ett avtal med kontraktstillverkaren Magna Steyr. Även kinesiska GAC uppges föra samtal med Magna Steyr. Vilka modeller det handlar om som planeras att byggas där har inte nämnts. I Sverige säljer Xpeng idag elsuvarna G9 och G6, samt sedanen P7.
Planen ska vara att tillverka bilarna med så kallad semi-knocked-down-teknik, där olika färdiga delar skeppas från Kina för slutmonteringen hos Magna Steyr.
Med det kan Xpeng kringgå EU:s strafftullar, som för deras del innebär 21 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar som importeras från Kina.
Flera tillverkare, både kinesiska märken och europeiska med tillverkning Kina, har öppnat för allt ifrån att bygga nya fabriker inom EU till att flytta produktionen till Europa och befintliga fabriker. Exempel på det senare är Volvo, som ska börja bygga EX30 i sin belgiska fabrik i Gent.