/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FMercedes-eActros-600-vintertest04.jpg)
Så klarar Mercedes eActros 600 svensk vinterkyla
Carl Undéhn
25 feb 2025
I senaste avsnittet av vår redaktionspodcast Laddstationen gästas vi av youtubern Peter Esse och snackar eldrivna lastbilar. Bland annat Mercedes eActros 600, som han varit och kollat in och som har börjat leverera till kunder i alla fall i Tyskland. En kund här i Sverige som beställt modellen är Falkenlev Logistik i Skåne, som arbetar på att ersätta sina dieseldrivna lastbilar.
Och Mercedes eActros ser ut att kunna prestera även i kall svensk vinter. Det visar nya tester där Mercedes har tagit två exemplar av eActros 600 på långtur i ett kyligt Skandinavien med temperaturer på mellan minus 18 grader upp till 9 plusgrader. Under 16 dagar från mitten av januari kördes över 650 mil med de 40 ton tunga eldrivna lastbilarna. Från startpunkten i tyska Wörth, där lastbilarna byggs, styrde de upp mot Danmark, Sverige och Finland där lastbilarna tog sig upp till Polcirkeln. Därifrån kördes det söderut genom Baltikum, Polen, Tjeckien och Österrike.

Genomsnittshatsigheten uppges ha legat på mellan 64 och 77 km/h. Vad den genomsnittliga förbrukningen låg på meddelas däremot inte. Att den blev högre än under ett tidigare test genom Europa som genomfördes i somras var väntat. Batterierna påverkas av den kyligare temperaturen, vinterdäcken ger ett högre rullmotstånd och även luftmotståndet ökar i kallt väder.
Under en körning utmed en ”representativ del av sträckan” med två minusgrader uppger Mercedes att förbrukningen ökade med cirka 25 procent, jämfört med sommarens test. Fem procent av den ökade förbrukningen berodde enligt mätningarna på att klimatanläggningen höll 21 grader i förarkabinen. Mindre än en procent användes för att värma batteriet och det uppmättes även sämre resultat vid bromsregenereringen på grund av ökat rull- och luftmotstånd.
Vid sämre förhållanden med mycket snö och is utmed vad Mercedes kallar ”särskilt krävande sträckor med övervägande snötäckta och delvis isiga vägar” ökade förbrukningen med nästan 50 procent. Det förklaras då främst med att rullmotståndet ökade rejält på grund av däcken som då krävdes. Mercedes eActros 600 har som namnet antyder en maxeffekt på 600 kW och ett LFP-batteri med en kapacitet på 621 kWh som ger lastbilen en räckvidd på 50 mil.
All laddning under testet skedde vid offentliga laddstationer och testledaren Jochen Gottstein passar på att hylla laddinfrastrukten i Skandinavien.
– Även om det fortfarande är svårt att hitta laddningsanläggningar som är särskilt utformade för lastbilar, hittade vi några toppmoderna laddningsanläggningar, särskilt i Skandinavien, där vi inte behövde koppla loss våra släpvagnar och där det fanns tillräckligt med laddeffekt och en bra infrastruktur för körpauser, säger han.