Så långt kom Tesla Model 3 i –40 grader

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

4 jan 2024

Rapporter om årets rekordkyla duggar tätt. Det är snökaos på vägarna. På E22 mellan Hörby och Kristianstad i Skåne har ett tusental bilar suttit fast i över ett dygn.

Från Vittjärv i Norrbotten får vi en rapport från Mikael Berg och Gunilla Eriksson. Temperaturen visade –40 grader och det var dags att ta sig till jobbet för Gunilla. De kör en Tesla Model 3 Performance årsmodell 2021.

– Att bara förvärma bilen i minus 40 grader krävde 12 procent av batteriet, berättar Mikael.

Körningen tur och retur till jobbet, 9 mil, krävde sedan 40 procent av batteriet.

– Det är dubbelt så mycket som bilen brukar dra, berättar Gunilla.

Det innebär att räckvidden på bilen i minus 40 grader ligger på mellan 20 och 25 mil, jämte mellan 40 och 50 mil.

– Det är klart att den drar mer men det gör även bilar med förbränningsmotorer. Dessutom startar den utan bekymmer och är varm direkt, säger Mikael.

– Jag är imponerad av den som vinterbil. Jag hör många som har problem med sina dieselbilar. Adblue-system som fryser sönder och värmesystem som kraschar. Vi har alltid varm bil, men det gäller att förvärma i rätt tid. Och ha bilen inpluggad i väggen när man gör det, säger Mikael.

Mikael och Gunillas Tesla Model 3 P i Boden klarar vintern.

Samma sak säger skidskyttelegendaren och SVT-medarbetaren Björn Ferry, som på X skriver att han inte har några svårigheter att få igång sin elbil trots minus 35 grader.

– 35 grader är ingen lek för en diesel. Många bekanta som blivit stående i dag, skriver han.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: