Annons:

Så lyckades Renault utveckla Twingo på endast två år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 nov 2025

Nästa elbil från Renault är en eldriven nytolkning av Twingo från 1990-talet. En liten stadsbil på 3,79 meter och ett LFP-batteri på 27,5 kWh som ska ge den en räckvidd på 26,3 mil. Och även om de svenska priserna ännu inte har presenterats höll Renault vad de lovat angående priset som nere på kontinenten kommer […]

Nästa elbil från Renault är en eldriven nytolkning av Twingo från 1990-talet. En liten stadsbil på 3,79 meter och ett LFP-batteri på 27,5 kWh som ska ge den en räckvidd på 26,3 mil. Och även om de svenska priserna ännu inte har presenterats höll Renault vad de lovat angående priset som nere på kontinenten kommer att börja på under 20.000 euro, omkring 220.000 kronor.

Med nya Twingo E-Tech ville Renault inte bara pressa priset utan även tiden för utvecklingen som skedde på två år. I en serie korta videor visar Renault nu mer om hur arbetet med nya Twingo gick till. De som deltog i utvecklingen berättar där att arbetet skedde på ett för dem nytt sätt i vad de beskriver som “commando mode”, vilket i praktiken innebär att de fick jobba snabbt med möten varje dag eller rentav varje timme i stället för som annars en gång i veckan.

– Vi är nog den enda icke-kinesiska biltillverkaren som klarar av att utveckla en bil på under två år, säger Renault-chefen Francois Provost.

Men den snabba utvecklingstakten blev också verklighet med hjälp av just kinesiska partners i Renaults nya Advanced China Development Center (ACDC) i Shanghai. I en intervju med branschtidningen Automobilwoche berättar Renaults märkeschef Fabrice Cambolive om hur intrycken från arbetet med Twingo kan påverka arbetet med kommande modeller.

– Med hjälp av det nya utvecklingscentret i Shanghai har vi förstått hur det kinesiska ekosystemet fungerar. Vårt mål är att överföra denna bästa praxis till hela Renault-koncernen. På så sätt får vi det bästa av två världar, säger Fabrice Cambolive.

Som exempel nämns att underleverantörer involverades tidigare än vanligt i projektet, att mer arbete än tidigare skedde med digitala verktyg och att olika processer utarbetades parallellt i stället för efter varandra. Dessutom infördes ett nytt arbetssätt enligt en “testa och se”-princip där alla beslut utvärderas direkt för att snabbt kunna genomföra eventuella förbättringar.

Designen hos Twingo E-Tech har många likheter med den Twingo som lanerades 1992.

Renaults kinesiska Advanced China Development Center grundades förra året med målet att förstå och lära sig hur kinesiska tillverkare lyckas utveckla nya bilmodeller så mycket snabbare än traditionella europeiska tillverkare som Renault. Med det, tillsammans med ett arbete för att sänka produktionskostnaderna och användningen av billigare LFP-celler i batterierna, vill Renault sänka tillverkningskostnaden för sina elbilar med 40 procent till 2028.