Så många batteribyten har Nio gjort i Europa
Carl Undéhn
17 jul 2024
Nio sticker ut med sin teknik där det som alternativ till att snabbladda även går att byta batteri på omkring fem minuter. Att det kan korta restiden under en långresa visades nyligen när föraren med en Nio ET5 var snabbast i loppet SECC från Ystad till Haparanda.
Men för att kunna byta batteri behövs det så klart också en station för det, en så kallad Power Swap Station. I Nios hemland Kina finns det enligt de senaste siffrorna i juni 2.432 Power Swap Station. Och även här i i Sverige och Europa växer antalet, om än i en betydligt långsammare takt.
Den första stationen öppnade utanför Oslo hösten 2021, den första i Sverge kom ett år senare vid Varberg. Och nu nu finns det totalt 50 stationer i Europa, där den senaste hittas i Bryn utanför Oslo. Här i Sverige har det hittills öppnat åtta stationer, från Stockholm i norr ned till Malmö i söder.
Samtidigt meddelar Nio att det sedan den första stationen i Norge 2021 nu har genomförts 71.400 batteribyten i Europa.
– Detta är en betydande milstolpe för vårt växande nätverk av Power Swap-stationer och visar NIO:s kontinuerliga engagemang för Europa och att förse våra användare här med de mest bekväma, effektiva och innovativa laddlösningarna, säger Kajsa Ivansson Sognefur som är chef för NIO Power i Europa.
De nya stationerna som byggs är den tredje generationens Power Swap Station som kan lagra upp till 21 batterier och genomföra 408 batteribyten per dag. I Kina har Nio börjat sätta upp fjärde generationens stationer där tiden för att byta batteri har kortats till 2,5 minut. Utöver det ska den senaste generationens Power Swap Station även stödja andra bilmärken. Det senaste året har Nio inlett samarbeten kring sin batteribytesteknik med en rad andra tillverkaren, bland annat Geely som äger både Volvo och Polestar.