/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FBellmans-lastbil-Volvo-FH-Electric01.jpg)
Så mycket koldioxid sparas in med endast en ellastbil
Carl Undéhn
13 feb 2025
Enligt beslut i riksdagen ska utsläppen från inrikes transporter minska med 70 procent till 2030, jämfört med nivåerna 2010. Något som till stor del ska uppnås genom att elektrifiering. Då tunga lastbilar står för en tredjedel av vägtrafikens utsläpp är elektrifieringen där viktig för att klara målen.
Hur mycket utsläpp av koldioxid som kan sparas in genom att ersätta en diesellastbil med en jämförbar som går på el visas nu vid arbetet med att bygga om Slakthusområdet i Stockholm. Vid arbetet där använder huvudentreprenören Skanska och Bellmans åkeri den eldrivna lastbilen Volvo FH Electric.
Något som innebär att projektet minskar utslöppen av koldioxid med omkring 10 ton, jämfört med om de använt en lastbil som tankas med HVO100. Alltså diesel som framställs av vegetabiliska oljor samt avfall. Hade lastbilen tankats med vanlig diesel är besparingen av koldioxidutsläpp betydligt större än så, nämligen hela 42 ton.
– Vi på Bellmans Åkeri tar nu ytterligare ett steg vad gäller eldrivna fordon, den här gången med en el-schaktbil med släp, och vi ser fram emot att utvärdera hur den fungerar i praktiken. Vi vet redan nu att den kommer att bidra till en bättre arbetsmiljö både för chauffören och för de som jobbar i närheten av el-schaktbilen. Det är definitivt ett steg i rätt riktning i vår hållbarhetsresa, säger Tony Persson som är vd på Bellmans Åkeri.