/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
Så mycket utsläpp orsakar elbilens batteri – och så kan det minskas
Carl Undéhn
19 aug 2025
I somras besökte vi BMW för att få en inblick i hur den tyska tillverkaren har pressat klimatavtrycket hos kommande nya iX3. Det var imponerande siffror som visades och laddas nya iX3 med enbart grön el har bilen kört in utsläppen från produktionen på endast ett år. Något som uppnås bland annat genom att BMW har ökat användningen av återvunna material samt en stor del grön energi vid tillverkningen.
På grund av materialen som används och den energikrävande processen är tillverkningen av batteriet den enskilda komponent som orsakar störst utsläpp hos alla elbilar. Men beroende på vilken cellkemi som används skiljer sig utsläppen kraftigt åt. Genomsnittsutsläppet hos ett batteri som tillverkas idag ligger på 55 kg koldioxid per kWh. Och förändringar i tillverkningsprocessen kan bidra till att kraftigt minska utsläppen ned till 20 kg koldioxid per kWh. Det visar en studie från konsultfirman P3 med namnet ”Building the Sustainable EV: Breakthroughs in Battery Tech and CO2 Reduction”.
Det handlar då bland annat om just de metoder som BMW använder sig av för att minska koldioxidutsläppen hos nya iX3. Alltså ökad användning av grön energi vid tillverkningen och mer återvunna material, men också optimerade tillverkningsmetoder och ökad återvinning. Det sistnämnda är något där kraven kommer att öka, i alla fall här i Europa där EU har infört en ny batteriförordning som kräver mer återvinning av batterier.
Genomförs alla optimeringar så att batteriets utsläpp sänks till de nämnda 20 kg koldioxid per kWh har utsläppen från tillverkningen av batteriet enligt studien körts in redan efter 5.000 mil, om bilen laddas med den europeiska elmixen. Här i Sverige, där elen idag är till 98 procent fossilfri, skulle utsläppen från batteriet kunna köras in redan efter 3.000 mil.
Den största utsläppsboven är processen för katodmaterial, och där skiljer det sig en hel del åt beroende på vilken kemi som används. Litiumjärnfosfatbatterier, LFP, ökar idag snabbt och inte helt oväntat har de också ett betydligt lägre klimatavtryck på grund av råmaterialen som behövs vid tillverkningen. Som namnet antyder krävs det förutom kobolt även nickel och mangan vid tillverkning av nickel-mangan-kobolt-batterier, NMC. LFP-batterier klarar sig utan det och använder dessutom annat litium som kan framställas med solenergi i Chile. Tillsammans innebär det enligt studien att tillverkningen av LFP-batterier orsakar 60 procent lägre utsläpp än processen vid tillverkning av NMC-batterier.