Så slår EU:s strafftullar mot importen av elbilar från Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 aug 2024

Kort innan EU i början av juli införde de preliminära strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina slog importen därifrån nytt rekord. I juni stod kinesiskt tillverkade elbilar för 11 procent av nybilsregistreringen av elbilar i EU. I rena siffror handlade det om 23.000 fordon, vilket var en ökning med 72 procent jämfört med månaden innan, och en stor del av dem var MG4, som det registrerades över 13.000 exemplar av. En stor del av dem ska däremot blivit registrerade av handlare.

För juli månad är situationen däremot raka motsatsen. Enligt siffror från analysföretaget Dataforce sjönk importen av elbilar från Kina till EU med 45 procent. Då jämfört med rekordet i juni och datan baseras på siffrorna från 16 av EU:s länder och är alltså ännu inte komplett. Siffror från Sverige finns till exempel inte med i sammanställningen.

Syftet med strafftullarn är enligt EU-kommissionen att skydda europeisk bilindustri då elbilar tillverkade i Kina där anses dra nytta av statliga subventioner. Något som ger dem en konkurrensfördel när de säljs på EU:s marknad.

Beslut kring om strafftullarna blir permanenta kommer i höst, vilket då innebär att de tas ut retroaktivt från den 5 juli.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: