Så vill CATL skapa en standard för batteribyten

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 dec 2024

Efter att tidigare försök med system för att byta batteri i stället för att snabbladda misslyckades tog kinesiska Nio upp idén igen 2020. Sedan dess har det satts upp över 2.500 så kallade Power Swap Station i Kina och drygt 50 stycken här i Europa.

De fungerar endast med Nio:s egna bilar, men de är inte ensam om att tro på tekniken. I Kina satsar flera tillverkare på batteribyten. Även världens största batteritillverkare CATL har tidigare lanserat tjänsten Evogo för batteribyten. Nu genomför CATL en ny satsning på tekniken med lanseringen av två nya batteripack som är tänkta att bli en ny standard för batteribyten. Som hos Nio är tanken att hyra ut batterierna till kunder som då får tillgång till stationerna för batteribyten.

Batteripacken har döpts till #20 och #25, kommer i olika storlekar och med både billigare litiumjärnfosfatceller (LFP) och med mer högpresterande celler med en kemi bestående av nickel-mangan-kobolt (NMC). Med LFP-celler har #20 en kapacitet på 42 kWh och batteriet #25 en kapacitet på 56 kWh. Priset för att hyra LFP-batterierna är drygt 550 kronor i månaden för det mindre och och omkring 750 kronor för det större.

Enligt CATL ska de nya utbytbara batteripaketen användas av 10 modeller från olika tillverkare som kommer att lanseras på den kinesiska marknaden under nästa år. Märken som kommer använda tekniken är bland andra de båda statliga biltillverkarna Changan och FAW, som bland annat äger märket Hongqi som säljs här i Sverige. Än så länge ser det däremot ut som att CATL:s satstningar på batteribyten sker på den kinesiska marknaden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!