/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FCitroen-e-C5-Aircross01.jpg)
Säljstart för Citroën ë-C5 Aircross – det kostar nya elsuven
Carl Undéhn
9 dec 2025
Citroën har nu börjat ta emot beställningar av sin senaste mellanklassuv C5 Aircross. En modell som delar teknik med andra elsuvar inom koncernen Stellantis och de tekniska detaljerna känns därför igen från bland andra Peugeot E-3008 och Opel Grandland. Precis som dem byggs också Citroën ë-C5 med plattformen STLA Medium och kommer med ett batteri […]
Citroën har nu börjat ta emot beställningar av sin senaste mellanklassuv C5 Aircross. En modell som delar teknik med andra elsuvar inom koncernen Stellantis och de tekniska detaljerna känns därför igen från bland andra Peugeot E-3008 och Opel Grandland.

Precis som dem byggs också Citroën ë-C5 med plattformen STLA Medium och kommer med ett batteri på 73 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 52 mil. Batteriet kan snabbladdas med upp till 160 kW och ombordladdaren är på 11 kW. Drivningen sker på framaxeln med en elmotor som har en effekt på 157 kW (210 hästkrafter) och med det klarar bilen 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Toppfarten är 170 km/h.

Bilen mäter 4,65 meter på längden och Citroën lovar en rymlig insida med ett bagage där det får plats 565 liter och det går att dra släp på upp till 1,2 ton. Citroën C5 Aircross erbjuds med olika drivlinor och i olika utförande, men den eldrivna ë-C5 Aircross kommer endast i utförande Max och kostar från 489 500 kronor. Då ingår bland annat inrening i halvkonstläder, Matrix LED-strålkastare, 360-graderskamera och en Head-Up Display.
På andra marknader har även Citroën ë-C5 Aircross Long range lanserats, som då kommer med ett större batteripaket på 97 kWh. Det är kombinerat med en starkare motor med en effekt på 170 kW (231 hästkrafter) och WLTP-räckvidden anges till 68 mil.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FFiat-Topolino.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FDS8-President03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FDS8-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FCitroen-e-C4-studio-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCitroen-C5-Aircross-Concept01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FCitroen-C3-Aircross02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FFord-Renault.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FFK_BMW_iX3-Studio-037.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FPorsche-Taycan-4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FCircle-K-1000-laddplatser.jpg)