Säljstart för två modeller från Zeekr – här är svenska priserna
Carl Undéhn
28 jun 2023
Tidigare i år stod det klart att Volvos ägare Geely lanserar elbilsmärket Zeekr i Europa. Först ut är Sverige och Nederländerna och att vi är en lanseringsmarknad känns logiskt då delar av märkets bilar har designats vid Geelys center i Göteborg enligt mottot ”Inga fler tråkiga elbilar”.
Zeekr kommer hit med två modeller på en gång som båda kan beställas nu med planerad levereras till årets fjärde kvartal. Det handlar om märkets första bil Zeekr 001, som är en shooting brake, samt den mindre elsuven Zeekr X.
Den är tekniskt besläktad med Volvos senaste elsuv EX30 och specifikationerna känns igen. Zeekr X Long Range kommer med en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Batteriet är på 69 kWh – antagligen samma som hos Volvo – som ger bilen en räckvidd på 44 mil. Det går att ladda med upp till 150 kW och tiden för att ladda från 10 till 80 procent anges till ”mindre än 30 minuter”. Ombordladdaren är på 22 kW.
Precis som EX30 kommer också Zeekr X i en fyrhjulsdriven version med två elmotorer, 428 hästkrafter och samma batteri på 69 kWh som här ger en räckvidd på 40 mil. Med två elmotorer förkortas tiden för att göra 0-100 km/h till 3,8 sekunder. Båda versioner av Zeekr X tar sig därmed några mil kortare än Volvo EX30 på en laddning. Den största skillnaden mot Volvos bil är däremot att Zeekr i alla fall i dagsläget inte erbjuder någon instegsversion med ett mindre och billigare LFP-batteri. Zeekr X får därför ett högre lägstapris jämfört med Volvo EX30, som börjar på 429 000 kronor.
Zeekr X Long Range kostar från 550 000 kronor och den fyrhjulsdrivna versionen börjar på 595 000 kronor. Även det innebär högre priser än för Volvos jämförbara modell. Bakhjulsdrivna EX30 med batteriet på 69 kWh kostar från 489 000 kronor, med fyrhjulsdrift börjar EX30 på 559 000 kronor.
Men för det högre priset kommer Zeekr X med lite mer teknik än Volvos bil på insidan. Bland annat finns här faktiskt en skärm på 8,8 tum bakom ratten samt en head up-display som standard. Mitt på den avskalade instrumentbrädan sitter en liggande pekskärm på 14,6 tum för inställningar och infotainmentsystem. På den hittas Zeekr App Store med bland annat Spotify, karaokefunktion och streaming av filmer över bilens 5G-nät. Vilka streamingtjänster det handlar om och om det även finns Apple Car Play eller Android Auto nämns inte. Bagaget rymmer 362 liter och det går att hänga på ett släp som väger 1,6 ton.
Version | Räckvidd | Hästkrafter | Pris |
Zeekr X Long Range RWD | 440 km | 272 | 550 000 kr |
Zeekr X Dual Motor AWD | 400 km | 428 | 595 000 kr |
Zeekr 001
Hösten 2021 kom Zeekrs första modell 001 ut i Kina där det första årets produktion sålde slut direkt. När också vi nu får stifta bekantskap med den 4,96 meter långa shooting brake-modellen kommer den i tre olika versioner. Alla har ett stort batteri på 100 kWh som kan laddas med 200 kW och ska gå att fylla från 0 till 80 procent på 30 minuter. Ombordladdaren är också här på 22 kW.
Bakhjulsdrivna Zeekr 001 Long Range kostar från 672 000 kronor och har en elmotor på bakaxeln med 272 hästkrafter. 0–100 km/h går på 7,2 sekunder och räckvidden anges till 62 mil. Förutom det stora batteriet får Zeekr 001 en lång räckvidd tack vare den välvda karossen som ger bilen ett lågt luftmotstånd med en dragkoefficient på ett värde på 0.23.
Betydligt mer kraft bjuder den fyrhjulsdrivna Performance-versionen på. De dubbla elmotorerna har en gemensam effekt på 400 kW, eller 544 hästkrafter, som gör att bilen klarar 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Räckvidden sjunker något till 59 mil och priset börjar på 707 000 kronor.
Toppversionen är Privilige som kommer med luftfjädring och adaptiva dämpare samt stolar med ventilation och massage. Specifikationerna i övrigt är samma som hos Performance-versionen, men räckvidden sjunker lite till 58 mil. Priset för Zeekr 001 Privilige börjar på 757 000 kronor.
Med en hjulbas på 2,9 meter kan vi räkna med gott om utrymme på insidan av Zeekr 001. Också här hittas en avskalad interiör med samma instrumentkluster på 8,8 tum bakom ratten, en head up-display samt en något större pekskärm på instrumentbrädan på 14,7 tum. På den hittas Zeekr App Store med ett ”kuraterat” urval av appar, inklusive spel, musik, video och navigering.
Zeekr 001 läser av sin omgivning med hjälp av 28 sensorer som ger stöd till bilens säkerhetssystem. Bland dem nämns filhållningsassistent, kollissionsvarnare fram och bak samt adaptiv farthållare med automatiskt filbyte – oklart om det tillåts i Sverige. Någon Lidar-radar som hos Volvo EX90 finns inte, däremot ett system kallat ”Falcon Eye Vidar” där sju högupplösta kameror samarbetar med en radar för att läsa av vad som händer runt bilen.
Bagaget rymmer 539 liter och hur tungt släp du kan dra beror på vilken version du väljer. Med bakhjulsdrift är det som mest 1,5 ton som gäller, fyrhjulsdrivna Zeekr 001 kan dra upp till 2 ton.
Version | Räckvidd | Hästkrafter | Pris |
Zeekr 001 Long Range RWD | 620 km | 272 | 667 000 kr |
Zeekr 001 Performance AWD | 590 km | 544 | 707 000 kr |
Zeekr 001 Privilege AWD | 580 km | 544 | 757 000 kr |