Elbilen logo Meny

Satsning på mjukvara ska skapa ett nytt Volkswagen

Volkswagens satsning på elbilar börjar ge resultat. Enligt analytikern Matthias Schmidt stod bilar från Volkswagenkoncernen för en fjärdedel av elbilsförsäljning i Europa från maj 2020 till april 2021. Och i de senaste två månadernas siffror från BIL Sweden toppade Volkswagen ID.4 listan över nyregistrerade elbilar.

Men helt friktionsfri har satsningen inte varit. Framförallt ID.3 har drabbats av rapporter om problem med mjukvaran och det är tydligt att Volkswagen inte har fått den att fungera som tänkt. Problemen har inte enbart drabbat märkets ebilar. Även lanseringen av den senaste generation av Golf följdes av mjukvaruproblem.

Att det inte varit optimalt förstår man även i de egna leden.

– Mjukvara är nyckeln till framtiden! Att ha egen kompetens inom område har därför högsta prioritet för Volkswagen, säger utvecklingschefen Thomas Ulbrich.

För att lyckas har Volkswagen lanserat en stor satsning på mjukvara som även ska leda till en förändring av hela företagskulturen.

– Bilars snabba hastigheter och acceleration är mindre viktigt idag. Det som behövs är bra mjukvara, säger Klaus Zellmer som är ansvarig för försäljning och eftermarknad hos Volkswagen vid eventet Innovation Talk på tisdagen.

Från att ha länge ha varit en tillverkare av hårdvara – alltså bilar –  ställs Volkswagen inför nya utmaningar. Samtidigt slår man sig på bröstet och menar att man med erbjudanden som laddningstjänsten We Charge och bildelningssystemet We Share varit tidigare ute med tekniska lösningar än andra stora tillverkare. Volkswagen elektriska ID-modeller har uppdateringar over the air och de ska kontinuerligt förbättra bilen med nya funktioner – så ofta som ”var 12:e vecka”, enligt Klaus Zellmer.

Men enligt Volkswagen har vi ännu bara sett början på vad som kommer levereras när Volkswagen nu ska bli ett mjukvaruföretag.

– 2026 kommer Trinity och vad är då det? Jo, det är nästa stora steg i utveckling. Det kommer bli en ledande plattform för att ta elbilar och mjukvara till en ny generation, säger Thomas Ulbrich och menar att det även kommer innefatta helt självkörande bilar några år senare.

Arbetet med mjukvaran sker i nytt utvecklingscentrum kallat ”Projekthaus” där mindre team enligt Volkswagen jobbar som ”hos ett tech-företag”. Det betyder snabba och smidiga processer och tanken är att arbetskulturen där ska smitta av sig på hela Volkswagen.

– I Projekhaus är det platta hierarkier och med det snabba, lösningsorienterade beslutsprocesser. Det är en modell som vi även vill ta vidare till andra delar av utvecklingen, säger Thomas Ulbrich.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-06-09