![](https://images.ohmyhosting.se/55SEpzoNgid1_iTJQhSG8m1te54=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FBild_2_-_Scania_Sodertalje_plant.jpg)
Scania köper robotar för snabb batterimontering i Södertälje
Carl Undéhn
1 mar 2022
Redan i slutet av 2020 presenterade lastbilstillverkaren Scania planer på stora investeringar för tillverkning av eldrivna lastbilar i Södertälje. En miljard kronor satsas i batterimontering och ett batterilabb där.
Nu kommer mer konkreta detaljer kring vad pengarna egentligen används till. En ny anläggning på 18 000 kvadratmeter för batterimontering byggs intill Scanias chassimontering i Södertälje. Scania investerade redan 2018 i batteritillverkaren Northvolt och det från deras fabrik i Skellefteå som cellerna för batterimonteringen ska komma.
De färdiga batteripaketen har sedan en kort väg till monteringshallen där de hamnar i Scanias eldrivna lastbilar. Tillverkningen väntas komma igång under 2023.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2022/03/Bild_3_-_IRB_390-1030x687.jpg)
Produktionen ska i hög grad vara automatiserad och Scania har lagt en beställning på flera olika industrirobotar från ABB. Det handlar bland annat om roboten IRB 390 som annars används i förpackningsindustrin men nu alltså får tjänstgöra vid batteritillverkning.
IRB 390 ska montera kontaktplattor i batterier och kan enligt ABB utföra arbetet med en hastighet på en platta i sekunden.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2022/03/Scania-L-Köpenhamn-1030x580.jpg)
Idag meddelar Scania också att de fått en beställning på 78 eldrivna lastbilar från Köpenhamns kommunala avfallsbolag. Det handlar om eldrivna versioner av lastbilar i L-serien som tagits fram för stadstrafik. Den kan utrustas med ett batteripaket på mellan 160 och 300 kWh för en räckvidd på upp till 25 mil.
De första ska levereras i december i år och den totala ordern kan även utökas med ytterligare 23 exemplar.