/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FScania-LKAB01.jpg)
Scania leverar eldriven 60-tons lastbil till LKAB
Carl Undéhn
15 dec 2025
Lastbilstillverkaren Scania har nu levererat en ny eldriven tippbil till gruvbolaget LKAB och deras gruva i Malmberget. Lastbilen kommer med den lite ovanliga funktionen att den har två styrbara framaxlar. Det är Scanias första eldrivna modell som har det och ska göra att lastbilen klarar både tung last och stabilt ta sig fram på vägarna […]
Lastbilstillverkaren Scania har nu levererat en ny eldriven tippbil till gruvbolaget LKAB och deras gruva i Malmberget. Lastbilen kommer med den lite ovanliga funktionen att den har två styrbara framaxlar. Det är Scanias första eldrivna modell som har det och ska göra att lastbilen klarar både tung last och stabilt ta sig fram på vägarna i gruvor.
– Om den levererar enligt förväntningarna får vi en helt fossilfri lösning för transport av gråberg i verkligt krävande gruvverksamhet, säger Peter Gustavsson som är projektledare för elektrifiering av mobila maskiner på LKAB.

Lastbilen med totalt åtta hjul har fått namnet Sleipner, efter asaguden Odins åttabenade häst, och har en totalvikt på 60 ton, varav 38 ton är nyttolast. De båda batteripacken har en gemensam kapacitet på 416 kWh och en elmotor med en effekt på 400 kW. Räckvidd och laddkapacitet nämns inte, men Sleipner sätts inte in för att köra någon särskilt lång sträcka. Däremot utmanande då uppdraget är att köra med full last fem kilometer med en höjdskillnad på 250 meter.
– Varje ny lastbil som vi tar i drift hjälper oss och våra kunder att förstå hur vi kan skala upp elektrifieringen även under de tuffaste förhållandena. Det här fordonet är bara början på en hel rad ytterligare lösningar för gruvindustrin, säger Tony Sandberg, chef för Scania Pilot Partner.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FArla-Mjokbil.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMAN-Verona02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FVolkswagen-ID.7-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FScania-elbuss01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FMCS-Scania.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FPolestar-bryssel01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FNissan-Leaf-fabrik.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fpowerco.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FTest-Smart-2-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolkswagen-Gen-Urban01.jpg)