Scanias vd: utveckling av ellastbilar över förväntan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 nov 2021

Kampen mellan batteridrift och vätgas i framtidens utsläppsfria lastbilar är ännu inte avgjord. Men där Volvo och Daimler båda satsar på en dubbelstrategi med båda tekniker och har ett samarbete kring bränsleceller i det gemensamma bolaget Cell Centric har konkurrenten Scania bestämt sig för batterier.

Och där går utvecklingen fort, menar Scanias vd Christian Levin i en intervju med Sveriges Radio på morgonen.

– Utvecklingen går faktiskt fortare framåt än vi trodde. Så vi ser att redan fram emot 2023 kommer vi kunna se tunga långtradare gå helt elektriskt, säger han till Sveriges Radio.

Hållbarheten hos battericellerna har visat sig vara över förväntan och enligt Christian Levin räknar de nu med att de kommer ha lika lång livstid som själva lastbilarna och inte behöva bytas.

En glad Christian Levin, vd hos Scania

Enligt Scania har batteridrivna lastbilar flera fördelar gentemot bränsleceller och vätgas. Bland annat lyfts lägre servicekostnader och att det krävs stora mängder energi för att framställa vätgas.

Även Scania har tidigare investerat i vätgasteknik, men meddelade tidigare i år att de nu satsar helt på batterier. En avgörande orsak till beslutet är att Scania via Traton ingår i Volkswagenkoncernen som dömt ut användningen av vätgas i transporter. Scania ska använda battericeller från svenska Northvolts kommande fabrik i Skellefteå, men investerar också en miljard kronor i en egen anläggning för montering av batterier och ett forskningslabb i Södertälje.

Scania har idag en elektrisk lastbil för stadstrafik som kan utrustas med batteripaket på mellan 165 och 300 kWh för en maximal räckvidd på 25 mil.

Intresset för eldrift ökar också hos transportbolagen. Men ännu är ändå antalet utsläppsfria lastbilar försvinnande få på våra vägar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!