Annons:

”Se och lära” – så ska Spanien bli Europas batterifabrik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 nov 2025

Svenska Northvolt var tidigt ute med att satsa på tillverkning av batterier i Europa och med det utmana de asiatiska företag som idag dominerar branschen. Försöket slutade som vi vet inte bra och Northvolt ansökte om konkurs i våras. Under tiden har Spanien nu kommit att allt mer bli ett centrum för europeisk tillverkning av […]

Svenska Northvolt var tidigt ute med att satsa på tillverkning av batterier i Europa och med det utmana de asiatiska företag som idag dominerar branschen. Försöket slutade som vi vet inte bra och Northvolt ansökte om konkurs i våras.

Under tiden har Spanien nu kommit att allt mer bli ett centrum för europeisk tillverkning av batterier. Men då även med samarbete från Asien och framförallt med kinesiska CATL som är världens största batteritillverkare. Tillsammans med koncernen Stellantis (Citroën, Fiat, Opel, Peugeot och fler) bygger CATL nu vad som beskrivs som Spaniens störst batterifabrik i staden Figueruelas utanför Zaragoza i de norra delarna av landet.

Projektet får stöd från EU på drygt 3 miljarder kronor, men den totala investeringen uppgår till 45 miljarder kronor och är den största kinesiska investeringen i Europa. Fabriken ska byggas av 2.000 personer från Kina tillsammans med ytterligare 3.000 spanska arbetare och väntas stå klar 2028 för att då ha en årskapacitet på 50 GWh.

Under tiden pågår också utbildning av personer som ska arbeta i fabriken. En viktig del för att lyckas med produktionen och där den spanska industrin och lokala fackförbund intar en ödmjuk inställning inför uppgiften.

– De ligger flera år före oss. Allt vi kan göra är att se och lära oss, citeras José Juan Arceiz från fackförbundet UGT av bland annat Reuters.

Spanien har efter Tyskland den näst största bilindustrin i Europa. Utöver inhemska Seat/Cupra (som ägs av Volkswagen) har även en rad andra tillverkare fabriker i landet. Även flera kinesiska märken är på väg att börja tillverka bilar i Spanien för den europeiska marknaden.

Förutom batterifabriken från CATL och Stellantis bygger också Volkswagen (bilden ovan), japansk-kinesiska Envision AESC samt slovakiska InoBat fabriker för batteritillverkning i Spanien.