Seat kan bli VW:s budgetmärke för elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 okt 2023

Efter att Cupra knoppades av som ett eget märke från Seat har det också fått mest kärlek. Framför allt när det kommer till eldrift, där Cupra lanserat modellerna Born och Tavascan, samt visade flera eldrivna koncept.

Att märket Seat är på väg bort är däremot inte fallet, menar Wayne Griffiths som är chef för Seat/Cupra.

– Vad som händer med Seat på längre sikt har naturligtvis med elektrifieringen att göra, säger han.

Efter att lilla Seat Mii Electric lades ned har märket ingen eldriven modell i programmet. Att den billigare eldrivna modellen med en prislapp från 25.000 Euro till slut blev Cupra Raval förvånade något. Traditionellt har Seat ofta fått spela rollen som ett budgetmärke inom Volkswagenkoncernen.

Det blir under märket Cupra som den billigare modellen Raval lanseras.

Just det är något som Wayne Griffiths tror att Seat kan fortsätta vara även i en eldriven framtid. Men först när kostnaden för batterier har kunnat sänkas genom att skala upp tillverkningen. Bland annat genom den batterifabrik som Volkswagenkoncernen har börjat bygga i Spanien.

Med hjälp av ekonomiska stöd från både EU och Spanien ställer Volkswagenkoncernen om Seat-fabrikerna i Spanien för att bland annat tillverka både Cupra Raval och Volkswagens egna version av den billigare elbilen, ID.2all.

För tillfället ser han ingen däremot möjlighet att erbjuda eldrivna modeller som går med vinst inom vad han kallar för ”Seat-segmentet”.

Därför är det fortsatt fokus på Seat med förbränningsmotorer fram till 2030 – minst. Från 2035 är det endast tillåtet att sälja nya utsläppsfria bilar inom EU. Eventuellt är det först då som Seat också ställer om till bilar med eldrift.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!